Airbus přišel s novým designem strojů | E15.cz

Airbus přišel s designem letadel, který má výrazně snížit spotřebu paliva

ČTK, vaj

Výrobce letadel Airbus ukázal design letounu, který by mohl snížit spotřebu pohonných hmot až o 20 procent. Křídla a trup konstrukčně splývají do jednolitého celku.

Základní myšlenka letadla se splývajícím křídlem a trupem (blended wing body) se objevila už v první polovině minulého století, její prvky byly později využity například u amerického bombardéru B-2. Airbus loni začal tuto koncepci testovat na modelu s označením Maveric, který je dlouhý dva metry a široký 3,2 metru.

"Domníváme se, že je nejvyšší čas posunovat tuto technologii dál a studovat, co nám může přinést," uvedl podle agentury Reuters viceprezident Airbusu Jean-Brice Dumont.

Airbus ale na veletrhu v Singapuru propaguje i další modely. Šéf marketingu François Caudron také na veletrhu předpověděl, že Airbus během příštích deseti let prodá více než 1000 nových letadel A321XLR. Ta jsou verzí letounu A321neo s delším doletem. Firma letadla A321XLR oficiálně uvedla na trh loni v červnu na pařížském aerosalonu. Od té doby už získala více než 450 objednávek.

Prohlédněte si fotogalerii:

Caudron také upozornil na negativní dopady, které má na některé zákazníky Airbusu nynější epidemie nového typu koronaviru. Odmítl se však vyjádřit k tomu, zda nějaký zákazník kvůli koronaviru požádal o odklad dodávek.

"Koronavirus je krize," uvedl Caudron. Upozornil nicméně, že aerolinky nepanikaří a v postoji k objednávkám letadel zohledňují dlouhodobější faktory. "Když objednáváte letadlo, není to na příštích šest měsíců. Je to na příštích 20 let," dodal.

Turecká přehrada Karakurt se už napouští. Od revoluce Češi větší vodní dílo nepostavili

Airbus minulý týden kvůli koronaviru prodloužil plánované přerušení provozu v továrně na montáž letadel řady A320 ve městě Tchien-ťin na severovýchodě Číny. Cauldron uvedl, že firma situaci průběžně sleduje, termín obnovení provozu továrny ale zatím nemůže poskytnout.

Airbus loni vystřídal na postu největšího světového výrobce letadel amerického konkurenta Boeing. Ten se v současnosti potýká s problémy kolem letadel 737 MAX, jejichž provoz byl loni v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii.

Boeing přiznal další technické problémy MAXů. Plánovaný návrat na nebe prý neohrozí
Přeprava balíků drony: Nový test v Německu. Realita v Austrálii či Finsku

Autor: ČTK, vaj
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!