Turecká přehrada Karakurt se už napouští. Od revoluce Češi větší vodní dílo nepostavili

Karakurt

Karakurt Zdroj: Energo-Pro

Česká energetická skupina Energo-Pro zahájila napouštění přehrady Karakurt v Turecku, kterou postavila.
Česká energetická skupina Energo-Pro zahájila napouštění přehrady Karakurt v Turecku, kterou postavila.
Česká energetická skupina Energo-Pro zahájila napouštění přehrady Karakurt v Turecku, kterou postavila.
Česká energetická skupina Energo-Pro zahájila napouštění přehrady Karakurt v Turecku, kterou postavila.
Česká energetická skupina Energo-Pro zahájila napouštění přehrady Karakurt v Turecku, kterou postavila.
10
Fotogalerie

Tuzemská energetická skupina Energo-Pro začala napouštět tureckou přehradu Karakurt, kterou sama postavila. Jde o největší vodní dílo postavené českou firmou od roku 1989, cena projektu je pět miliard korun.

Letos má podle mluvčí Energo-Pro Hany Hikelové firma v Turecku dokončit také přehradní elektrárnu Alpaslan 2. Obě elektrárny budou stát dohromady v přepočtu přes 16 miliard korun.

Firma uvedla, že k únoru letošního roku dokončila všechny hlavní stavební části přehrady Karakurt. "Karakurt s instalovaným výkonem téměř sto megawattů bude jednou ze tří našich největších elektráren," řekl generální ředitel Energo-Pro Pavel Váňa. Jde podle něj o největší stavbu, kterou skupina za více než 25 let své existence postavila takzvaně na zelené louce.

Kvůli výstavbě přehrady a elektrárny muselo být vystěhováno asi 1000 lidí, náklady Energo-Pro na výkup pozemků a přesídlení obyvatel činily 21 milionů dolarů (asi 480 milionů korun), uvedla firma.

Stavba hráze, která dosahuje výšky 137 metrů, začala v roce 2017, stavba elektrárny odstartovala o rok později. Násypy hráze trvaly zhruba 20 měsíců díky zvolené technologii - jde o zemní sypanou hráz s asfaltovým těsnícím jádrem. "Tato technologie je v Turecku zatím velmi málo používaná, protože pokládka asfaltu vyžaduje značnou preciznost jak při návrhu směsi, tak při samotné stavbě," uvedl ředitel Energo-Pro Turecko Celal Kozumali.

"Díky technologii asfaltového jádra bylo možné dosáhnout nejenom svižného tempa výstavby hráze, ale také snížení celkové kubatury zemních prací. Přehrada je díky tomu subtilnější," doplnil ředitel stavby Jan Libus.

V příštích měsících podle společnosti zbývá dokončit mechanické a elektrické části v elektrárně, práce pro dotěsnění skalního masivu v okolí přehrady a přeložky silnic a kabelových vedení.

Samotné napouštění přehrady má trvat až šest měsíců, už v květnu ale firma plánuje testování první turbíny.

Lokalitaprovincie Kars
ŘekaAras (povodí řeky Aras)
Platnost licence2060
Oblast povodí7505 kilometrů čtverečních
Instalovaný výkon99,5 megawattu
Roční výroba340 gigawatthodin
Čistý spád130 metrů
Přehrada14 kilometrů
Typ přehradysypaná hráz s asfaltovým jádrem
Výška přehrady137 metrů

Pramen Energo-Pro

Na stavbě vodního díla Karakurt se podle Hikelové podílely i další firmy ze skupiny Energo-Pro. Oběžná kola a spirály tří Francisových turbín a generátory vyrobila společnost Litostroj Turkey v novém závodě v Ankaře. Turbíny i generátory navrhla firma Litostroj Engineering (dříve ČKD Blansko Engineering) v Blansku.

Společnost Energo-Pro byla založena v roce 1994 ve Svitavách. Skupina vlastní a provozuje 36 vodních elektráren ve čtyřech zemích - v Gruzii, Turecku, Bulharsku a České republice. Kromě hydroenergetiky se zabývá distribucí a prodejem elektřiny a provozuje distribuční sítě v Bulharsku a Gruzii s více než dvěma miliony zákazníků.