Airbus zvažuje snížení výroby modelu A330. Největší zákazník požádal o odklad dodávek
Koronavirus už neškodí jen aerolinkám, ale i výrobcům letadel. Airbus zvažuje omezení výroby letounu A330neo kvůli rozhodnutí největšího zákazníka pro tento stroj, aerolinek Air Asia, odložit dodávky objednaných letadel na pozdější termín, napsala agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje.
Airbus by o snížení tempa výroby mohl rozhodnout ještě tento měsíc, tvrdí zdroje Bloombergu. Výrobce tak reaguje na oznámení společnosti AirAsia X, která je dceřinou firmou malajsijské Air Asia Group zaměřenou na dálkové linky. Její zakázka tvoří asi čtvrtinu objednávek na A330neo.
Se slabým odbytem svého nejmenšího modelu se dvěma uličkami se Airbus potýká dlouhodobě. V polovině února proto společnost už jednou rozhodla o snížení tempa výroby na 40 letounů A330 ročně, což jí umožní využít více zaměstnanců a výrobních zdrojů na posílení produkce modelu A350. Zatímco zákazníci čekají na dodávky 579 strojů A350, v případě A330 má Airbus jen 331 nesplněných objednávek.
Šéf Airbusu Guillaume Faury ve středu na slyšení ve francouzském Senátu řekl, že epidemie onemocnění Covid-19 bude mít nepříznivý dopad na objednávky letadel pro dálkové tratě. „Co se týče dálkových letadel, Airbus i Boeing mají velké kapacity, ale trh není daleka tak silný, jak jsme před několika lety předpovídali,“ prohlásil Faury. „Situace v loňském roce byla velmi napjatá a očekáváme ještě větší obtíže v letošním a příštím roce vzhledem k dopadům koronaviru,“ dodal.
Problémy s odbytem dálkových letadel připouští i konkurenční Boeing. Už v říjnu firma oznámila snížení tempa výroby modelu 787 Dreamliner ze 14 na 12 ke konci tohoto roku. Nyní mluví o dalším zpomalení na 10 či 11 strojů měsíčně od počátku roku 2021.
AirAsia X jsou jedněmi z největších zahraničních aerolinek působících na čínském trhu. Na konci února tvořily lety do Číny 30 procent kapacit společnosti. Firma očekává, že v první polovině roku vykáže kvůli koronaviru výrazně nižší příjmy. Vzhledem k poklesu poptávky navíc aerolinky plánuji na některých linkách přejít na menší letouny.