Čínský elektromobil slibuje dojezd tisíc kilometrů a dobití třetiny baterie za pět minut

CIIC skateboard platforma od CATL.

CIIC skateboard platforma od CATL. Zdroj: CATL

Čínský výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) slibuje významný pokrok v elektromobilitě. Gigant světového trhu s bateriemi dokončil test vyvíjené „skateboard“ platformy CIIC, která se skládá z baterie, elektromotorů i dalších klíčových součástek, na které lze postavit osobní elektromobil takřka jakékoli značky. Hodnoty, které vyplynuly z testů, se pro CATL jeví více než nadějně.

Web CarNewsChina uvádí, že CATL pro testy „skateboard“ platformy zvolila sedan značky Neta, patřící čínské automobilce Hozon Auto. Ta se zaměřuje na elektromobily a s CATL spolupracuje od ledna.

Naměřený dojezd měl dosáhnout rovné tisícovky kilometrů při spotřebě 10,5 kilowatthodiny na sto kilometrů. Dobít baterii energií o ekvivalentu tří set kilometrů mělo trvat pouhých pět minut. Pokud se udávané hodnoty skutečně potvrdí, platforma se díky všem třem uvedeným hodnotám zařadí k nejvýkonnějším na trhu.

Například Tesla uvádí u svého Modelu Y dojezd až 533 kilometrů na jedno nabití, dobití až 241 kilometrů za patnáct minut ve vlastní síti Supercharger a kombinovanou spotřebu v rozmezí od 15,7 do 17,3 kWh/100 km podle výbavy.

Zmíněný Hozon Auto se stal vůbec prvním partnerem, se kterým začala CATL spolupracovat na využití „skateboardové“ platformy. Nejedná se přitom jen o prvotní zkoušky s nejistým výsledkem. Obě firmy už oznámily, že masová výroba prvních elektromobilů poháněných CIIC platformou má začít ve třetím čtvrtletí příštího roku. Více podrobností zatím firmy neuvedly. Platforma má podle nich přinést ještě hlubší a efektivnější integraci mezi vozem a podvozkem i podstatné snížení nákladů.

Vývojáři testovali platformu v letních i zimních podmínkách. V horku se CIIC proháněla po silnicích na severozápadě Číny v Turpanu, v mrazech po komunikacích na čínsko-ruské hranici v oblasti Chej-che. V zimním provozu se ani CIIC nedokázala ubránit výraznějšímu poklesu dojezdu, který se měl snížit o třicet procent.