Důležitá světová premiéra Škody Auto: Na trh přichází Elroq, menší a méně drahý elektromobil

Škoda Elroq

Škoda Elroq Zdroj: Škoda

Škoda Elroq
Škoda Elroq
Škoda Elroq
Škoda Elroq
Škoda Elroq
8 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Dnes v půl osmé večer na pražské Občanské plovárně Škoda Auto odhalí svůj v pořadí druhý čistě elektrický model. Do nabídky oficiálně přidá Elroq, SUV menší a levnější než dosavadní solitér Enyaq. Místo pro světovou premiéru na břehu povodní zneklidnělé Vltavy nemohla Škoda vybrat příznačněji. Také evropský trh s elektromobily se v posledních měsících ocitl na vodě. Zopakovat úspěch, jakého se automobilce podařilo dosáhnout s Enyaqem, bude o to náročnější.

Elroq je sice druhý v pořadí, přináší však několik výrazných prvenství. Je prvním modelem, do kterého Škoda od začátku promítá nový design „modern solid“, který převezmou i všechny budoucí „elektriky“ z Boleslavi. Tradiční okřídlený šíp zůstává už pouze na kolech, na ostatních pozicích ho nahrazuje nápis Škoda Auto s integrovaným háčkem.

Zda se bude nový a na první pohled odlišný styl zákazníkům líbit, nebo zda si získá pověst ošklivky jako kdysi Fiat Multipla, ukážou až prodeje. Ty začnou koncem letoška, naplno se rozběhnou v lednu 2025.

S uvedením Elroqu na trh Škoda cílí na strategicky důležitý segment kompaktních SUV, tedy menších sportovně užitkových vozů, kterých Evropané nakupují vůbec nejvíc. Očekávání se Škoda snaží vzbudit mimo jiné odpočítávadlem každé sekundy, která je dělí od premiéry. Tu bude Škoda také živě vysílat na vybraných sociálních sítích.

Některé detaily nového vozu už známe. Například novou masku Tech-Deck Face, kterou doplňují přední Matrix-LED světlomety a nový nápis Škoda na kapotě. „Designový jazyk modern solid spojuje robustnost, funkčnost a autentičnost a zároveň navozuje pocit síly a ochrany. Plně elektrický Elroq je ideálním společníkem na výlety do přírody, avšak díky svým kompaktním rozměrům a mimořádně malému poloměru otáčení je vhodný i do městského prostředí,“ tvrdí marketingové oddělení značky.

Elroq stojí na stejné MEB platformě jako Enyaq, s nímž sdílí i rozvor 2766 milimetrů. Celkově je ale Elroq asi o šestnáct centimetrů kratší (4488 milimetrů) a má zhruba o sto litrů menší zavazadlový prostor. Elektromobil bude k mání s baterií o kapacitě 55, 63 a 82 kWh a o výkonu 125, 150, 210 nebo 220 kW. Zákazník si bude moci vybrat mezi pohonem zadních nebo všech kol, která mají posádku dovézt až 560 kilometrů maximální rychlostí až 180 km/h. „Baterie všech čtyř verzí pohonu lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 28 minut,“ tvrdí výrobce.

Škoda ElroqŠkoda Elroq|Škoda

Ceník Elroqu Škoda zveřejní až po premiéře, zástupci automobilky už ale mnohokrát zopakovali, že nový model bude levnější než Enyaq. Ten lze nyní pořídit od 899 tisíc korun. Škoda ale letos v březnu ohlásila přibližnou cenu elektrického modelu Epiq, který uvede v příštím roce: asi 630 tisíc. A protože Epiq bude ještě menší než Elroq, cenové rozpětí nyní premiérovaného modelu není nijak široké. Nabízí se úroveň kolem 750 tisíc.

Škodováci v příštích letech představí také sedmimístné elektrické SUV nebo elektrické kombi. Celkem v Mladé Boleslavi plánují šestici elektromodelů. Uspět s nimi na trhu bude pro Škodu stejně jako pro ostatní evropské automobilky klíčové i proto, že jim hrozí tučné emisní pokuty Evropské komise.

V průměru mají emise oxidu uhličitého u nových automobilů prodávaných v Evropské unii klesnout v příštím roce z letošních 116 gramů na kilometr na méně než 93,6 gramu. Kdo pravidlo nesplní, zaplatí pokutu 95 eur za každý gram nad určený limit. Započítává se každý prodaný vůz, hraje se tedy o miliardy eur potenciálních sankcí.

I proto bude úspěch Elroqu na trzích velmi důležitý. Nový model však nepřichází do snadné doby: Prodeje elektromobilů na evropských trzích meziročně stagnují, nebo dokonce klesají, například v Německu. I z toho důvodu koncerny Volkswagen a Stellantis snížily výhled ziskovosti pro letošní rok. Konkurenční boj navíc zostřují v Evropě se postupně etablující čínské automobilky. Silných důvodů, proč v Boleslavi upínají naděje k novému e-modelu, je tak víc než dost. I bez odpočítávadla.