EADS věří ve společné evropské bezpilotní letadlo

Global Hawk

Global Hawk Zdroj: profimedia.cz

Letecký a vesmírný koncern EADS má v úmyslu vyrobit společné evropské bezpilotní letadlo. Cílem je udělat tlustou čáru za dobou, kdy si jednotlivé státy navzájem konkurují, což považuje EADS za mrhání silami – například Německo pracuje na vývoji stroje Talarion, Francie a Velká Británie pilují Telemos.

„Jsme si velmi jistí, že v dohledné době najdeme evropské řešení pro vlastní letoun,“ uvedl v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung šéf obranné divize Cassidian Stefan Zoller.

Zájem na co nejužší spolupráci mají podle Zollera zejména Berlín a Paříž. „Průlom nastane na konci tohoto, nebo na začátku příštího roku,“ očekává Zoller. „Mezivládní rozhovory na toto téma už začaly,“ dodal.

Dosavadní úsilí EADS spolykaly práce na stroji Talarion, určenému pro německou armádu. Projekt už přišel na více než půl miliardy eur. Výrobek je však v praxi stále nepoužitelný. Francouzsko-britská skupina, zaměřená na Telemos, je zatím rovněž před prahem svého snažení.

„Dva záměry znamenají dvojí náklady na vývoj a navíc s velkou pravděpodobností vzájemné soupeření o budoucí odběratele,“ připomínají experti s odkazem na existující rivalitu modelu Eurofighter a francouzského bojového typu Rafale.
Impulz pro spojení sil na kontinentu dalo střídání stráží ve francouzském prezidentském křesle a obměna tamní vlády, píše Frankfurter Allgemeine Zeitung. Zoller je přesvědčen, že se k vedoucímu tandemu Berlín – Paříž záhy připojí i další státy. Za přednostního zájemce považuje Londýn.

Čtěte také:

Skupina EADS a její mateřská firma Airbus mění ředitele

Systém protiraketové obrany letounů CASA nesplnil armádní zkoušky

Airbus napadne Boeing na domácím hřišti. Chystá továrnu v USA

Největší flotilu bojových letadel na světě mají v současnosti Spojené státy, následuje Rusko a Čína. Pořadí producentů podle výše loňského obratu vede zámořská společnost Lockhead Martin se 44 miliardami dolarů, stříbro a bronz patří Boeingu a britské BAE Systems. EADS je sedmé se 16,1 miliardy dolarů.

Silně zisková trojka

Divize Cassidian je s obratem 5,8 miliardy eur a více než 28 tisíci zaměstnanci třetí největší součástí EADS, za výrobcem letadel Airbus a produkcí vrtulníků Eurocopter. Následuje vesmírná divize Astrium. Zhruba 92 procent obratu zajišťují pro Cassidian vojenské účely, zbytek dodává civilní sektor. Loňský hrubý zisk spadl v minulém roce o 27 procent na 331 milionů eur, ale mírou ziskovosti zůstal Cassidian nejvýnosnější odnoží EADS.