Jahn: V Česku se letos vyrobí rekordních 1,2 milionu aut. Předstihneme trend EU

Automobilka Škoda Auto hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku (na snímku z 23. září) vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců.

Automobilka Škoda Auto hodlá do rozvoje závodu v Kvasinách na Rychnovsku (na snímku z 23. září) vložit kolem 450 milionů euro, tedy přibližně 13 miliard korun. Plánuje přijmout asi 1500 nových zaměstnanců. Zdroj: CTK

ČTK
Tuzemské automobilky letos vyrobí kolem 1,2 milionu osobních aut, o šest procent více než loni. Česko tak poroste rychleji než evropský trh. Na konferenci Central & Eastern European Automotive Forum 2014 to uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Dosud byla výroba rekordní v roce 2011, kdy automobilový průmysl dodal na trh 1,195 milionu vozů. „Vidíme pozitivní trend, který by měl pokračovat i v příštím roce,“

Podle něj má Škoda Auto i TPCA nové modely, které příští rok potáhnou poptávku. Škoda přichází s novou generací fabie a na začátku příštího roku dorazí nový superb, TPCA letos uvedla novou generaci svých mini vozů.

Naopak negativní vliv na produkci by mohly mít napjaté vztahy EU a Ruska kvůli ukrajinskému konfliktu, případná opatření proti šíření eboly nebo další faktory, které by mohly uvést Evropu zpět do recese.

Zatím růst přes deset procent

Za leden až září stoupla výroba osobních aut v Česku proti loňsku o 12,2 procenta na 936 151 vozů. Podíl víc než 60 procent měla Škoda Auto, následuje Hyundai s téměř 25 procenty a TPCA se skoro 15 procenty.

Výroba 1,2 milionu osobních aut by znamenala překonání rekordu z roku 2011. Podle Jahna je důležité zachovat vysokou produkci tuzemských automobilek i v budoucnu.

K tomu podniky potřebují stabilní prostředí a zároveň podporu státu v oblasti technického vzdělávání, protože podle Jahna hrozí, že v budoucnu nebude dostatek kvalifikovaných pracovníků.

Podle Jahna automobilky chápou snahu EU chránit životní prostředí tlakem na snižování emisí motorových vozidel. Výrobci se ale již dostávají na hranici fyzikálních zákonů. Automobilky podle něj splní požadavek na snížení průměrných emisí CO2 v roce 2020 na 95 g/km, ale za cenu vysokých investic.

„Stále se zaměřujeme na vývoj alternativních pohonů, ale možná by bylo dobré věnovat stejnou pozornost i vývoji nových alternativních paliv,“ podotkl šéf Sdružení automobilového průmyslu.