Jediný český výrobce motocyklů Jawa Moto loni vyrobil 1331 strojů, meziročně o zhruba osm procent více. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Od narození zakladatele Jawy Františka Janečka v úterý 23. ledna uplyne 140 let.
Firma loni vyvezla 1157 motocyklů, což je meziročně o procento více. Na domácím trhu Jawa prodala 174 motocyklů, což představuje růst proti roku 2016 o 120 procent.
Jawa nedávno zrekonstruovala svůj výrobní areál v Týnci nad Sázavou a loni uvedla na český trh novou čtyřtaktní třistapadesátkou s rozvodem OHC.
Stroj, kterému za základ slouží čínský motocykl Shineray XY400, designově vychází z typu 634 vyráběného v 70. a 80. letech minulého století. Vedle toho vyrábí Jawa ještě čtyřdobý stroj s motorem Minarelli o obsahu 660 ccm a několik let chystá velkoobjemový čtyřtakt s motorem 1000/1200 ccm. Na mimoevropské trhy stále vyváží letitou dvoudobou třistapadesátku.
Počet motocyklů na českých silnicích v posledních pěti letech vytrvale roste. Na konci třetího čtvrtletí loňského roku bylo v ČR registrováno 1,116 milionu strojů, což je o téměř 27 tisíc motocyklů více, než na konci roku 2016.
Zatímco prodej nových motorek loni klesl o desetinu na 16 045 strojů, dovoz ojetých motocyklů se zvýšil o devět procent na 15 810 strojů.
Jawa je jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století. Její motocykly kdysi patřívaly ke světové špičce. Název Jawa Janeček složil z počátečních písmen svého jména a německé firmy Wanderer, od níž koupil licenci na výrobu motocyklů. Majitelem firmy je nyní Jihostroj Velešín.
Profil zakladatele Františka Janečka |
Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 140 lety, 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel značky Jawa. Tato značka je jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století. Motocykly kdysi patřívaly ke světové špičce. Janeček, nadaný a prozíravý technik, se k jejich výrobě dostal přes prodej a vývoj zbraní. |
Po první světové válce založil v Praze - Nuslích zbrojovku, která zaměstnávala přes 1100 pracovníků. Potýkala se ale s klesajícím odbytem a tak Janeček koupil licenci na výrobu motocyklů od německého výrobce Wanderer. Název Jawa složil z počátečních písmen svého jména a firmy Wanderer. První stroje příliš spolehlivé nebyly, obrat k lepšímu nastal až s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. |
Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost. |