Kauza tatrovek: koupili Indové české vozy schválně dráž? | E15.cz

Kauza tatrovek: koupili Indové české vozy schválně dráž?

Tatra
Tatra
• 
ZDROJ: CTK

hop

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Indičtí detektivové našli další střípek do mozaiky v kauze tatrovek pro indickou armádu. Objevili dopis z roku 1994, ve kterém český výrobce Tatra nabízí prodej terénních vozidel o 40 procent levněji, než je jejich tržní cena, pokud je armáda koupí rovnou od kopřivnického výrobce a ne od různých prostředníků. Centrální úřad pro vyšetřování (CBI) proto zjišťuje, zda nedošlo ke korupci či sabotáži, píše deník Times of India.

Indická státní firma BEML, která je oficiálním dodavatelem ozbrojených složek v asijské zemi, místo výhodné nabídky kopřivnické Tatry dala v roce 1997 přednost britské firmě Tatra Sipox UK, která patří indickému podnikateli Ravindrovi Rishimu. Ta tatrovky nakoupila v Kopřivnici a armádě je pak prodala „mnohem dráž“, píše deník.

Výrobce terénních vozidel Tatra se po rozdělení Československa rozdělil na českou Tatru a. s., která vyráběla asi 70 procent vozidel, a slovenskou Tatra Sipox, připomínají Times of India. V letech 1991 až 1994 byly podle indického listu dodávky vozidel do Indie téměř zastaveny. Indický BEML pak začal vozidla bez formální smlouvy nakupovat od jisté firmy Venus, což byl zástupce společnosti Tatra a.s.

Více o kauze tatrovek v Indii čtěte zde:

Tatra v indickém bahně

V dopise, který vyšetřovatelé objevili, si lidé z české tatrovky pochvalují dobrou spolupráci s BEML a navrhují vytvoření nové smlouvy. Ta měla ukončit starou dohodu podepsanou Omnipolem v roce 1986 a odstranění všech prostředníků.
Podle vyšetřovatelů se firmy Venus a Tatra Sipox později propojily za účasti podnikatele Rishiho. Ten poté dodával indické armádě české stroje s vysokými maržemi. Případ předražených tatrovek poukazuje na korupci vysoko v indické politice i v armádních špičkách a v Indii budí velké emoce. Česká Tatra trvá na tom, že s korupcí nemá nic společného, protože sama do Indie žádná vozidla nedodává.

Tatra dodává do Indie pro BEML různé komponenty odpovídající zhruba 30 až 35 procentům konečného vozidla. Zbývající části jsou vyráběny nebo dodávány jinými podniky, případně společností BEML, která je kontrolována indickou vládou a vozy značky Tatra kompletuje, prodává a dodává zákazníkům v Indii na základě licence.

Kauza začala koncem března prohlášením generála V. K. Singha. Ten obvinil bývalého generál poručika Tejindera Singha, že mu před rokem a půl nabídl úplatek 140 milionů rupií (asi 50 milionů korun) za nákup 600 tatrovek. Indický ministr obrany nařídil okamžitě vyšetřování.

Vyšetřovatelé nyní zjišťují, proč BEML, který od roku 1986 odebíral tatrovky přes firmu Omnipol, v devadesátých letech začal kupovat části tatrovek od různých prostředníků, například od Rishiho firmy. CBI už podnikl několik prohlídek domů a firemních sídel podnikatelů, došlo i na armádní špičky.

Indická armáda využívá tatrovky jako pojízdné rampy pro odpalování raket, ale i k přesunu těžkých děl či k přepravě armádních zásob. Indická armáda nakoupila od roku 1986 na 7000 nákladních vozidel Tatra. Česká firma prý každoročně dostává objednávky pro indický trh na náhradní díly pro několik set nákladních vozů, a nejinak je tomu i letos.

Autor: hop

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.