Klid před bouří. Evropský autoprůmysl může během týdnů ochromit nedostatek hořčíku

Výroba motorů v závodě Škody Auto

Výroba motorů v závodě Škody Auto Zdroj: Škoda Auto

Výroba aut v závodě Škody Auto
Takhle se vyrábí nové škodovky.
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
49
Fotogalerie

Evropské automobilky se obávají další velké komplikace, která může zasáhnout do výroby nových vozů. Čína prudce kvůli strmému růstu cen uhlí výrazně omezila produkci hořčíku, který je v dnešní době pro výrobu automobilů nezbytný. Čína se přitom na dodávkách hořčíku na světový trh podílí zhruba z 85 procent. Očekávaný nedostatek hořčíku zatím na automobilky v Evropě nedoléhá. To se ale podle expertů může změnit, pokud Čína produkci tohoto kovu brzy výrazněji nezvýší.

Automobilky velké objemy hořčíku zpravidla samy nenakupují, na hořčíku jsou ale silně závislí výrobci dílů, kteří automobilkám dodávají klíčové komponenty. Hořčík se v automobilovém průmyslu využívá buď samotný, případně v kombinaci s hliníkem, a to ke snížení hmotnosti aut.

Vyrábět lehčí automobily je důležitý předpoklad zejména v situaci, kdy se automobilky snaží nabízet více elektromobilů, u kterých je nutné zajistit co nejdelší dojezd na jedno nabití. Odklon od automobilů se spalovacími motory a snaha přejít na výrobu elektrických aut je součástí plánu energetické transformace v Evropě.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

Škoda Auto má zatím hořčíku dostatek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto má aktuálně dostatek hořčíku, případné výpadky v dodávkách by pro ni znamenaly výrazná omezení. 

„Společnost Škoda Auto využívá hořčík především pro výrobu slitin hliníku, tedy například pro výrobu dílů do motorů, převodovek a hliníkových kol. Aktuálně máme této komodity dostatek, případné výpadky v dodávkách hořčíku by pro nás znamenaly výrazná omezení,“ říká mluvčí firmy Martina Gillichová.

Škoda Auto se od začátku roku potýká stejně jako konkurenční automobilky s nedostatkem polovodičových čipů. Kvůli tomu musela letos již několikrát přerušit výrobu. V současné chvíli má sice čipů dostatek, problém však není zdaleka vyřešen a s globálním nedostatkem polovodičů se podle expertů budou automobilky potýkat i v následujícím roce. 

Nedostatek čipů, za kterým jsou hlavně dopady pandemie, už citelně prodloužil dodací lhůty nových aut. Někdy si zákazníci musejí na objednaný vůz počkat i rok. Pokud se vývoz hořčíku z Číny nevrátí na původní úrovně, pak se tyto čekací lhůty mohou ještě prodloužit.

Automobilky Stellantis a BMW tvrdí, že co se dodávek hořčíku týká, žádný hrozící problém nevidí. Další v tomto odvětví říkají, že když vezmou své zásoby a hořčík, který si objednali a který už je na cestě, pak mohou bez problémů pokračovat ve výrobě aut alespoň do začátku příštího roku. Nicméně šéf nákupu ve společnosti Volkswagen Murat Aksel při zveřejnění výsledků hospodaření uvedl, že nedostatek se dá očekávat.

„V tuto chvíli nemůžeme předpovědět, zda nedostatek hořčíku, který se podle dosavadního plánování zcela jistě dostaví, bude výraznější než nedostatek čipů,“ uvedl podle Reuters Aksel.

Produkce hořčíku v Číně je teď zhruba na 50 procentech obvyklé úrovně, upozorňují zdroje z odvětví. Hlavním důvodem je strmý růst cen uhlí a současná situace v Číně, kde je v některých oblastech elektřina na příděl. Producenti hořčíku tak jsou nuceni výrobu snižovat a v některých případech i zcela přerušit.

Čína povolila některým zpracovatelům produkci obnovit, ale nikoli v takovém rozsahu, aby dokázali nedostatek citelně zmírnit. Ceny mezitím sestoupily z rekordů, pořád jsou ale zhruba dvojnásobné ve srovnání se začátkem letošního roku.

"Máme velké obavy, že nás to za několik týdnů zasáhne," řekl agentuře Reuters ředitel Evropského sdružení výrobců automobilů Jonathan O'Riordan. Německá společnost ZF, která používá hořčík při výrobě převodovek a řízení, už si začala hledat nové zdroje hořčíku v jiných zemích. Výpadek z Číny ale plně nenahradí, vzhledem k podílu, jaký dodávky hořčíku z Číny tvoří na světovém trhu.

"Je to klid před bouří," poznamenala mluvčí německého sdružení firem z kovoprůmyslu WV Metalle Teresa Schadová.