Kolínská TPCA propustí dalších až 250 lidí

TPCA

TPCA Zdroj: E15

Záruka práce. Továrna TPCA v Ovčárech na předměstí Kolína je největším zaměstnavatelem
v širokém okolí. Zaměstnává tři tisíce lidí. Další tisícovku živí její dodavatelé.
Pro dělníky. Stavbu sídliště o 850 bytech měl původně financovat stát. Nakonec ale zůstal
účet na 900 milionů korun městu. Kolín se tím stal jedním z nejzadluženějších měst.
Pro dělníky. Stavbu sídliště o 850 bytech měl původně financovat stát. Nakonec ale zůstal
účet na 900 milionů korun městu. Kolín se tím stal jedním z nejzadluženějších měst.
Úřad práce Kolín
Plán B. Původně měla do Kolína přijít automobilka BMW. Nakonec přišla alespoň Toyota, říká Josef Blecha, bývalý ředitel tamního úřadu práce
6
Fotogalerie
Z kolínské automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) odejde dalších až 250 zaměstnanců jako součást programu dobrovolných odchodů. Lidé, kteří dobrovolně z TPCA odejdou, dostanou odstupné, jehož výše bude závislá na odpracované době ve firmě, uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.

Kvůli nízké poptávce zejména v západní Evropě již letos firma neprodloužila smlouvy 150 lidem, dalších 200 využilo možnost odejít za prací do sesterského podniku TSA ve slovenské Trnavě a u českých dodavatelů.

„TPCA navíc připravuje i aktivity, které pomohou odcházejícím zaměstnancům při hledání nového uplatnění,“ uvedl Kňava. Firma již od května snížila výrobu o pětinu, omezila směny ze tří na dvě a pracovní týden na čtyři dny.

Evropský automobilový trh vyznačující se vysokou mírou konkurence prochází podle Kňavy těžkým obdobím. „Hlavní evropské trhy vykazující poklesy již na konci roku 2011, neobnovily růst ani v první polovině letošního roku. Tento trend je patrný především v jižních státech Evropy a zejména v segmentu A, tedy u malých vozů. Lze očekávat, že obtížná situace na trhu bude pokračovat i v druhé polovině roku,“ uvedl Kňava. Podle zatím posledních, pátečních statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) klesl v květnu prodej nových aut v Evropské unii meziročně o 8,7 procenta na 1,106 milionu kusů.

„Naše klíčové trhy v západní a jižní Evropě zažívají těžké časy a naše výroba musí reagovat na očekávané nižší objednávky v druhé polovině letošního roku a v příštím roce,“ uvedl prezident společnosti Satoši Tačihara. „Udělali jsme hodně pro to, abychom pro naše zaměstnance našli náhradní aktivity. Bohužel musíme přijmout další opatření a nabízíme zaměstnancům možnost dobrovolných odchodů,“ dodal s tím, že na podmínkách programu vedení spolupracovalo i s odbory.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Menší zájem se loni podepsal i na hospodářských výsledcích firmy. Její zisk před zdaněním klesl o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby klesly nižším tempem, o 11 procent na 39,7 miliardy.

TPCA je společným podnikem firem Toyota Motor Corporation a právě PSA Peugeot Citroën postavený v roce 2002 v průmyslové zóně Kolín – Ovčáry. Výroba byla zahájena v únoru 2005, ve firmě pracuje asi 3000 zaměstnanců. Výstavba továrny je jednou z největších zahraničních investic v ČR, stát ji přilákal i příslibem investičních pobídek v celkové výši 3,5 miliardy korun.

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o 17 procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje oproti toku 2010 nárůst o čtvrtinu.