Konec aut made in Australia. Poslední byl červený sedan Commodore | E15.cz

Konec aut made in Australia. Poslední byl červený sedan Commodore

Michal Nosek

Michal Nosek

Austrálie prožívá první týden bez vlastní výroby automobilů. Poslední vozidlo značky Holden vyrobili v Adelaide na jihu nejmenšího kontinentu v pátek.

Tradice výroby automobilů trvala v Austrálii sedm desítek let a minulý týden ji zakončil americký koncern General Motors. Zavřel zde svou automobilku, kde montovala tradiční australská značka Holden. Poslední vůz, který opustil linku, byl červený sedan Commodore.

Veškeré nové vozy v Austrálii tak jsou od minulého pátku jen dovážené. „Austrálie čelila vražedné kombinaci komplikací, které v důsledku ukázaly, že země má velmi malý ekonomický význam pro výrobu automobilů,“ uvedl pro televizní stanici CNN profesor mezinárodního obchodu Michael Mol, který se australským automobilovým trhem dlouhodobě zabývá.

Podle něj se o pád výroby zasadila levnější asijská konkurence a poměrně malý a stále nasycenější australský trh. První, kdo zavřel v Austrálii výrobu, byl v květnu 2013 americký Ford, který v dalším roce následovaly Toyota a General Motors. GM si zde ponechala pouze tradiční značku Holden.

Australané truchlí kvůli konci značky Holden. Podívejte se na fotky místní legendy

Rok 2014 pro australský autoprůmysl ale znamenal start neodvratitelného zániku. V automobilce pracovalo zhruba tisíc zaměstnanců, z toho 350 v oblasti designu a inženýrství. Podle expertů z automobilky to však představuje pouhý zlomek pracovních míst zrušených kvůli zhroucení místního autoprůmyslu.

„Na vývoji v zemi se podepsala i neochota Australanů si za vozy made in Australia připlatit,“ řekl serveru news. com.au výrobní ředitel Holdenu Richard Phillips s tím, že kvalita výroby byla zachována až do konce.

„V posledních dnech jsme vyráběli ještě kvalitněji než dřív. Šlo nám o to, aby naše poslední auto bylo pro všechny zaměstnance úplně nejlepší,“ uzavřel historii firmy Phillips. Definitivně se má přestat používat i logo Holdenu, protože jak zaměstnanci firmy, tak fanoušci značky tvrdí, že importovaná verze si tradiční logo nezaslouží.

Výroba slavného embéčka začala před 55 lety, připomeňte si ji na archivních záběrech

Tatra sloužila už rakousko-uherským vojákům. Podívejte se na její historii v armádě

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!