Podíl produkce evropských automobilek se propadne na pět procent | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

KPMG: Podíl evropských automobilek se kvůli pandemii a emisím propadne na pět procent

ČTK

V roce 2030 připadne na západní Evropu pouze pět procent světové produkce automobilů, loni to přitom bylo 15 procent. Evropští výrobci, včetně těch z Česka, se budou vyrovnávat s dopady globální pandemie a zároveň budou muset plnit přísné emisní limity, které povedou ke zdražení aut. Průzkum, které ho se zúčastnilo více než 1100 výkonných manažerů ze 30 zemí včetně Česka, zpracovala společnosti KPMG Global Automotive Executive Survey.

Podíl Evropy za deset let může být podle Jana Linharta z KPMG ještě menší vzhledem k výraznému dopadu pandemie v regionu. Naopak Čína, která se loni na produkci podílela 27 procenty, bude dále posilovat.

„Evropa se nachází v přechodovém období zavádění zpřísněných emisních limitů, které vedou ke zdražení. To je další rána, se kterou se automobilky budou jen těžko vyrovnávat. Řešením by byl odklad platnosti nových emisních limitů o několik let, jednání o této možnosti již probíhají. Propad může být i více než třicetiprocentní, pokud k žádnému opatření v podobě odkladu nebo podpory pořízení nových aut nedojde,“ uvedl Linhart.

Americké akcie vyhrávají nad druhou vlnou pandemie. Investorům nic jiného nezbývá

Trh čeká konsolidace, budou se tak uzavírat nová partnerství, dojde k fúzím a akvizicím. Šéfové automobilek očekávají, že v budoucnu k dramatickému snížení počtu prodejen až o 30 procent, aktuální krize tento trend uspíší.

Více než 80 procent manažerů je navíc přesvědčeno, že role showroomů se musí změnit, čím dál tím více budou automobilky spoléhat na digitální kanály, flexibilní kontrakty a práci s daty.

Nekončí jen šéf Škody Auto. Personálně se otřásá celý koncern Volkswagen

Klíčovou roli bude hrát také přístup k přírodním zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která kontroluje suroviny k výrobě bateriových vozů. Šéfové evropských automobilek se pro budoucnost jednoznačně přiklání k bateriovým elektromobilům (83 procent) a hybridním vozům (80 procent), severoameričtí výrobci chtějí nadále investovat do spalovacích motorů (89 procent).

Volkswagen těžce nese úspěchy Škody, Maier byl trnem v oku, říká automobilový novinář Šprincl

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!