Krize nekrize, Strnadova zbrojařská skupina CSG hlásí rekordní zisk přes 2,7 miliardy

Nákladní vozy z kopřivnické automobilky Tatra

Nákladní vozy z kopřivnické automobilky Tatra Zdroj: CSG

Houfnice Dana M2
Transportér Pandur II CZ 8X8
David Chour, místopředseda představenstva Czechoslovak Group
4
Fotogalerie

Koronakrize ani rostoucí ceny energií a materiálů v loňském roce nezasáhly strojírenskou skupinu Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, která dosáhla rekordního zisku. CSG se soustřeďuje převážně na výrobu, modernizace a opravy zbraňových systémů. V poslední době se pouští také do zdravotnictví. Na hospodaření holdingu se negativně projevily prodeje některých firem a odchod Spojených států z Afghánistánu.

„CSG z pohledu ukazatele EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.) dosáhla v loňském roce výsledku přes 2,7 miliardy korun, který je v její historii nejlepší,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 finanční ředitel skupiny David Chour.

Tržby byly oproti roku 2020 asi o půl miliardy nižší. Způsobil to zejména prodej automobilového uskupení, do něhož patří tři autosalony Hyundai, autosalon Mazda, autorizované servisy obou značek a autopůjčovna. Získala je společnost Louda HC. Strany se dohodly na mlčenlivosti o podrobnostech transakce.

CSG loni rovněž prodala letecký logistický podnik Skyport americké investiční firmě Ventus LLC a singapurské společnosti Sky Logistica. „Podobně jako v případě autosalonů se jednalo o firmu, která nepatřila do klíčových oborů, ve kterých chceme dlouhodobě růst,“ dodal Chour. Bez ohledu na výkyv výsledků Skyportu způsobený omezením civilního letectví během pandemie, to byl podle něj lukrativní byznys.

O další aktivity CSG přišla po loňském odchodu USA z Afghánistánu a ukončení operací spojenců v blízkovýchodní zemi. Zasáhlo to firmu Slovak Training Academy, která se věnovala výcviku afghánských pilotů a mechaniků na vrtulnících.

„Po převzetí vlády v Afghánistánu Tálibánem tento projekt, který během několika let zajistil výcvik stovek afghánských pilotů i členů pozemního personálu, skončil. Samozřejmě i to se podepsalo na loňských tržbách. Fungování firmy jsme utlumili a nyní pro ni hledáme nové projekty,“ podotkl Chour.

Od vypuknutí války na Ukrajině patří CSG mezi největší české dodavatele zbraní a munice pro ukrajinskou armádu. Společnosti holdingu působí v automobilovém, železničním, leteckém i hodinářském průmyslu a vyrábějí zbraně, munici či speciální vozidla.

Nejznámějším členem holdingu je kopřivnická automobilka Tatra Trucks. Kromě divize Land Systems, v níž se soustřeďuje obranná výroba a obchod, se rozvíjí i divize Aerospace, kam patří výroba radarů, servis civilních letadel či letecký výcvik.

Zisky skupiny CSG podle ukazatele EBITDA (v miliardách korun)

2015                     1,248
2016                     1,275
2017                     1,306
2018                     1,867
2019                     2,611
2020                    2,256
2021                     2,728
Pramen CSG

Video placeholde
Kontroverzní ukrajinští hrdinové. Co je pluk Azov? • Videohub