Součástí předběžné dohody je nejen dodávka devíti letadel, ale i opce na dalších dvacet strojů – celkově v hodnotě 1,2 miliardy korun. Podobných zakázek by ale mělo být do budoucna více. Evektor totiž jedná s ruskými partnery o možné výrobě letadel přímo v Rusku.
„Rusové chtějí obnovit regionální leteckou dopravu, hledají nové typy letadel a chtějí podpořit jejich výrobu. Podmínkou je, že se tyto letouny budou vyrábět v Rusku,“ řekl deníku E15 zástupce ředitele Evektoru Petr Štěrba, který je zároveň šéfkonstruktérem EV-55.
O výrobě českých letadel v Rusku se jedná na mezivládní úrovni, projekt podpořil ministr průmyslu Martin Kuba. Ruské ministerstvo průmyslu podle dostupných informací skutečně zvažuje, že by kunovické letouny zařadilo mezi tři menší typy letadel, které by měly zajišťovat místní dopravu v méně přístupných oblastech. Rusko sice hodlá podporovat především výrobu vlastních typů letadel, právě segment menších letounů je ale výjimkou – kromě českého EV-55 má na ruském trhu velkou šanci také kanadský DHC-6 Twin Otter.
Klíčové je nyní hledání partnerů přímo v Rusku. Ruské investory shání společný česko-ruský podnik Vektor, v němž má kunovická firma podíl šedesát procent. Petr Štěrba dodává, že Evektor jedná o možné výrobě v několika regionech. Rozhovory pokročily nejdále v Uljanovské oblasti, která zřídila zvláštní ekonomickou zónu právě proto, aby podpořila vznik leteckého klastru.
Evektor se podle Štěrby podílí i na pokračování vývoje letounu L-410 další kunovické společnosti Aircraft Industries – někdejšího Letu Kunovice, který dnes většinově ovládá ruská těžařská společnost UGMK. Také pro větší L-410 (pro devatenáct pasažérů) je klíčové uplatnění na ruském trhu. Štěrba upřesňuje, že si oba kunovické letouny sice do jisté míry konkurují v některých segmentech včetně přepravy nákladů, ale to se vzhledem k rozdílné velikosti strojů netýká osobní dopravy.
Evektor uvažuje také o výrobě letadel EV-55 Outback na Ukrajině. Jednání v charkovském strojírenském závodě jsou ale zatím v počáteční fázi. Ukrajinci nicméně výrobu českého letadla prezentovali zástupcům Evropské banky pro obnovu a rozvoj jako jeden z možných rozvojových projektů.