Vyplývá to ze zprávy ministerstva průmyslu a obchodu pro vládu, která o podobě průmyslové zóny v Přerově bude jednat ve středu. Olomoucký kraj i město Přerov preferují variantu bez letiště.
„V současné době je lokalita již nabízena agenturou CzechInvest ve variantě s letištěm. Jednání probíhají se čtyřmi investory, z nichž pro jednoho je přítomnost letiště zcela zásadní,“ stojí v předkládací zprávě MPO. Při zachování letiště mají v Bochoři vzniknout dvě rozvojové plochy o rozloze 220 a 117 hektarů. Severní část bývalé základny by měla být nabídnuta pro běžné průmyslové využití a jižní pro letecký průmysl.
„Práce spojené s realizací stavby průmyslové zóny by měly začít již ke konci roku 2017 a stavba by měla být dokončena na konci roku 2018,“ uvedlo ministerstvo. Varianta s letištěm by podle MPO mohla také pomoci s obsazením zatím nevyužité průmyslové zóny v nedalekém Holešově. „Všichni potenciální investoři projevují zájem o leteckou přepravu nejblíže průmyslové zóny,“ uvedlo ministerstvo.
Poloha letiště:
Při zrušení letiště by podle MPO vznikla jedna strategická průmyslová zóna s plochou 525 hektarů. Výhodou této varianty podle MPO je, že většinu pozemků vlastní ministerstvo obrany, takže velká plocha může být rychle nabídnuta strategickým investorům. Před časem se spekulovalo o tom, že do Přerova míří britská automobilka Jaguar Land Rover, která se ale nakonec rozhodla, že továrnu postaví na Slovensku.
MPO upozornilo, že ministerstvo obrany nepočítá se zrušením letiště v Bochoři, pokud o pozemky nebude mít vážný zájem strategický investor. „V případě příchodu velkého investora a zrušení letiště požaduje ministerstvo obrany v rámci České republiky vybavit a zainvestovat jiné letiště tak, aby bylo schopno z vojenského hlediska převzít plnění úkolů tohoto letiště,“ uvedlo.
Problém s restitucemi
V případě zrušení letiště by církev podle MPO mohla uplatnit restituční nárok na 57 hektarů pozemků v areálu základny, protože by už nebyly součástí objektu důležitého pro obranu státu. Tyto pozemky by pak musely být znovu vykoupeny. Stát by v případě zrušení letiště zároveň musel dát výpověď firmám, které tam podnikají.
„Známé ztráty činí 17,9 milionu korun, přičemž se jedná o přímé finanční kompenzace za nájmy a stavební úpravy těmto společnostem,“ upozornilo MPO. Zrušeno by bylo 268 pracovních míst. Pro stavbu průmyslové zóny v Bochoři je nyní důležitá rychlá dostavba chybějících dvou úseků D1 z Říkovic do Přerova a z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Druhý z úseků se začal stavět loni, pro úsek z Říkovic je třeba vykoupit ještě část pozemků.