Nečekaně vysoký růst tržeb nakopl akcie oděvního prodejce H&M

Zdroj: Profimedia

Akcie prodejce oděvů Hennes & Mauritz (H&M) vzrostly nejvíce za 16 let v reakci na zprávu o překvapivě vysokém růstu tržeb za třetí fiskální čtvrtletí. Během dopoledne akcie firmy stouply až o 13 procent, uvedla agentura Bloomberg.

H&M se v posledních několika letech potýká s poklesem zisku a nárůstem zásob neprodaného zboží, protože hlavní značka čelila konkurenci levnějších firem Primark a Forever 21 a internetových firem ASOS a Zalando.

Masivní investice proto společnost směřovala do digitalizace, snížila ceny a zahájila revizi počtu obchodů a značek. Výsledkem toho bylo uzavření některých obchodů a rychlejší expanze novějších značek. Pracuje se také na novém konceptu obchodů.

Firma uvedla, že tyto kroky se jí vyplatily a podařilo se jí zlepšit tržby i zvýšit podíl na mnoha trzích. V místních měnách se tržby firmy včetně daně z přidané hodnoty za tři měsíce do konce srpna zvýšily o čtyři procenta, zatímco analytici v anketě agentury Reuters čekali růst jen o 1,9 procenta. H&M Chart

Celkové tržby bez DPH stouply o devět procent na 55,8 miliardy švédských korun (135,8 miliardy korun), zatímco analytici čekali zvýšení o 5,5 procenta. Růst tržeb podle firmy také podpořily slevy, jejichž cílem bylo snížit zásoby neprodaného zboží, a nový logistický systém.

Podle obchodníků akciím firmy pomohla také zpráva britského listu Mail on Sunday, který napsal, že hlavní majitel firmy Stefan Persson jednal s bankami o půjčce na další odkup akcií a převzetí firmy do soukromých rukou. Firma se ke zprávě odmítla vyjádřit. Akcie firmy letos zažívají výrazné výkyvy kvůli velkému nákupu akcií rodinou Perssonových, což vyvolalo spekulace o plánech na odkup.

Akcie H&M stouply v roce 2015 na rekordních více než 366 SEK. Od té doby však ztratily téměř dvě třetiny své hodnoty a dnes dosáhly téměř 140 SEK.