Německý E.On zaznamenal nejhlubší ztrátu v historii

Elektrárna společnosti E.ON

Elektrárna společnosti E.ON Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: teamworklive via Flickr

Největší německá energetická společnost E.On utrpěla za loňský rok kvůli odpisům hodnoty majetku a krizi v sektoru nejhlubší ztrátu ve své historii. Letos čeká E.On podobně jako jiné evropské energetiky další zhoršení základní ziskovosti.

Firma sdělila, že vykázala roční čistou ztrátu 3,2 miliardy eur (87,2 miliardy korun) po zisku 2,1 miliardy eur v roce 2013. Analytici dotázaní agenturou Reuters čekali v průměru ztrátu 3,3 miliardy eur. E.On již v listopadu upozornil, že při přípravě plánovaného rozdělení na dvě části bude muset odepsat za loňský rok 5,4 miliardy eur.

Na výsledek měly negativní vliv nízké ceny ropy, změny směnných kurzů a přetrvávající nízké úrokové sazby v Evropě. „Nikdo nemůže s jistotu říci, jak dlouho tyto trendy potrvají,“ uvedl ve zprávě šéf společnosti Johannes Teyssen. V letošním roce odhaduje firma pokles zisku před zdaněním, splátkou úroků, odpisy a amortizací (EBITDA) do rozpětí 7,0-7,6 miliardy eur. Loni tento výsledek dosáhl 8,3 miliardy eur.

E.On se podobně jako další německé energetické podniky potýká s negativními dopady rozhodnutí německé vlády opustit jadernou energii

E.On na konci listopadu sdělil, že se hodlá rozdělit na dvě části a oddělit většinu výroby elektrické energie, obchodování s elektřinou a ropný a plynárenský byznys do samostatné firmy. Společnost se chce zaměřit na obnovitelné zdroje, distribuční sítě a služby pro zákazníky. Rozdělení se odehraje po výroční valné hromadě v roce 2016. E.On se podobně jako další německé energetické podniky potýká s negativními dopady rozhodnutí německé vlády opustit jadernou energii. Trpí rovněž masivní podporou výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, která tlačí její konvenční elektrárny do ztrát, protože výrazně snižuje velkoobchodní ceny elektřiny.

E.On působí i v České republice. V jižních Čechách a na jižní Moravě zásobuje elektřinou 1,2 milionu zákazníků. Podíl E.ON na českém trhu činí asi 20 procent.