Nová JAWA za 130 tisíc předčila očekávání. Motorka pro ženy Geeny boduje navzdory ochlazení trhu

JAWA 400 Geeny.

JAWA 400 Geeny. Zdroj: JAWA

JAWA 400 Geeny.
JAWA 400 Geeny.
Jawa 400 Geeny
Jawa 400 Geeny
JAWA 400 Geeny.
36 Fotogalerie
Jiří Liebreich

S příchodem jara začala prodejcům motorek hlavní sezona, právě v těchto měsících se rozhoduje o tom, zda bude jejich rok byznysově vydařený či nikoliv. Výjimkou není ani JAWA, pro kterou je úspěch u zákazníků v těchto dnech o to důležitější, že na trh uvádí novinku, jež se zcela vymyká z obvyklé nabídky. A modelu JAWA 400 Geeny se zatím daří, jeho prodeje prozatím překonávají střídmá očekávání tradičního českého výrobce.

Nová čtyřstovka je pro podnik z Týnce nad Sázavou zásadní proto, že s jeho uvedením rozšiřuje okruh potenciálních zákazníků. Veškeré nabízené motorky lákají skalní příznivce JAWA na typicky oblé tvary nebo na analogové budíky. Geeny se oproti tomu snaží zaujmout moderním designem, tedy hranatostí nebo i digitálním displejem. Takový model až do loňského podzimu v portfoliu výrobce chyběl, nyní už míří k zákazníkům první desítky strojů.

100 motorek za rok

„K mému překvapení je zájem větší, než jsme očekávali. Zatím jsme prodali 35 kusů a čekají nás tradičně silné prodejní měsíce. Věřím, že za celý rok udáme přes sto těchto motorek, dvě stě bych už považoval za značný úspěch. Do uvedení nového modelu jsme šli i proto, že v blízké budoucnosti může poptávka po retru ochabnout,“ říká ředitel firmy Jiří Kraft. Pro porovnání: Dlouhodobě nejprodávanějšího modelu 350 CL Pérák dosud JAWA letos prodala asi sto.

JAWA 400 Geeny.JAWA 400 Geeny. | Zdroj: Michaela Szkanderová

S novinkou výrobce cílí mimo jiné na mladé ženy, tedy relativně novou a rychle rostoucí skupinu zákazníků. Největší úspěch měl přitom dlouhodobě u zcela odlišné „cílovky“, tedy u mužů středního či pokročilejšího věku. „Naši zákazníci chtějí trendy motorku od tuzemského výrobce. Roli hraje nejen moderní vzhled, ale i dvouválec. Jednoválců jsme prodali historicky dost, ať už modelů Pérák nebo Kývačka, a část zákazníků je zvědavá na jinou, lepší techniku,“ dodává Kraft.

Uspět nebude snadné, český trh jako celek totiž značně ochlazuje, jak vyplývá z dat Sdružení dovozců automobilů. V lednu, únoru i v březnu si zákazníci v tuzemsku zaregistrovali vůbec nejméně motorek ve srovnání se stejnými měsíci v předchozích třech letech. Zlepšení přinesl až letošní duben. Do jeho konce si zákazníci pořídili 8317 motocyklů, meziročně téměř o tisícovku méně.

Připomeňte si unikátní přestavby motocyklů JAWA:

Jawa Streamliner
Jawa 250 Bobber
Jawa 250 Bobber
Jawa 250 Bobber
Jawa 250 Bobber
41 Fotogalerie

Nejvíce – 1733 – jich prodala Honda, následovalo CF Moto s 901 stroji a BMW se 744. Motocyklů JAWA bylo podle dat SDA do dubna zaregistrováno 91. Další stroje JAWA vyvezla, podle statistik Sdružení automobilového průmyslu se v prvním čtvrtletí jednalo o 86 motorek, meziročně o téměř polovinu méně.

„Celý trh čelí slabším prodejům. Naši zákazníci si pořizují motorky v obvyklém rozmezí 100 až 140 tisíc korun a více tak podléhají aktuálním výkyvům ekonomiky a obecnému sentimentu. Věříme ale, že příští měsíce přinesou zlepšení,“ dodává Kraft.

JAWA 400 Geeny je k mání za zhruba 130 tisíc korun, zatím pouze v černo-stříbrno-červené variantě. Pokud na trhu uspěje, výrobce nabídne i další barevné varianty motocyklu, jenž je schopen vyvinout rychlost až 138 kilometrů za hodinu.