Nové české letadlo se předvedlo v letové ukázce

Evektor EV-55 Outback

Evektor EV-55 Outback

V Kunovicích se v letové ukázce veřejnosti představil prototyp nového českého dopravního letounu EV-55M. Ve spolupráci s dalšími partnery ho vyvíjí kunovická letecká továrna Evektor. Prototyp podnik představil loni v březnu, avšak pouze staticky. Poprvé zkušebně bez zraku veřejnosti vzlétl letos v červnu.

Evektor dnes představila vojenskou variantu letounu, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu devíti až 14 lidí nebo 1824 kilogramů nákladu.

„Primárně byl letoun určen do civilního provozu. Nicméně okolnosti a naše rozhodnutí nás vedly k tomu, že první zkoušky a první verze letadla budou vojenské,“ řekl šéfkonstruktér Petr Štěrba. Dodal, že letadlo má takové prvky, které nelze certifikovat v civilní provozu. Prostorná kabina může být na přání vybavena speciálním zařízení pro vojenské mise.

Prototyp letounu má za sebou 11 letů s náletem 11 hodin. „Letoun je velmi obratný, je to velice příjemná pilotáž,“ řekl dnes novinářům po přistání tovární zkušební pilot Josef Charvát, který ve svém životě řídil přes 30 typů letadel. Ani při prvním letu se prý nebál. „Člověk těm našim konstruktérům a výpočtářům věří, že to funguje,“ uvedl.

Vývoj letounu trval šest let a přišel na několik miliard korun. Evektor na letadle spolupracoval s 19 firmami sdruženými v Asociaci leteckých výrobců ČR. Jde například o Aero Vodochody, Technometru Radotín či Jihlavan. Na projekt Evektor získal grant od ministerstva průmyslu a obchodu.

Vysoká rychlost, malé nároky na dráhu

Letoun Outback je určen do málo obydlených oblastí. Evektor jej chce nabídnout do zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rovinatou dopravní infrastrukturou. Další možní odběratele jsou podle podniku také v USA, Brazílii, Rusku, Indii, Číně nebo Austrálii.

Maximální rychlost letounu je 408 kilometrů za hodinu. Pro vzlet stroj potřebuje dráhu dlouho 420 metrů, pro přistání 510 metrů. EV-55M Outback je vybaven dvěma turbovrtulovými motory. Maximální vzletová hmotnost je 4600 kilogramů. Délka stroje činí 14,35 metru, výška 4,66 metru a rozpětí křídel je 16,1 metru. Dolet letounu je 2620 kilometrů a dostup 8800 metrů.