Outbacky z českého Evektoru budou létat na ostrovy v Malajsii

EV-55 Outback

EV-55 Outback Zdroj: Evektor

Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
Letoun EV-55 Outback od kunovického výrobce Evektor
7
Fotogalerie
Kunovický výrobce Evektor udělal další významný krok pro úspěch svého nově vyvinutého devítimístného letadla EV-55 Outback. Zástupci firmy podepsali dohodu o prodeji celkem čtyř strojů s provozovateli letecké taxislužby v Malajsii. Hodnota zakázky převyšuje 300 milionů korun.

O letoun mají podle prodejního manažera Evektoru Víta Kotka zájem dopravci z celého světa, nynější memorandum je však první, které firma podepsala se zákazníky z jihovýchodní Asie. „Je také první po zahájení certifikace,“ dodal pro E15.cz Kotek. Turbovrtulový EV-55 Outback je totiž zcela nové letadlo. Firma požádala evropskou agenturu EASA o jeho typovou certifikaci, umožňující sériovou výrobu, loni v listopadu.

Zdárné završení certifikačního procesu Evektor očekává na přelomu let 2016 a 2017. Hned poté začnou dodávky pro malajsijské firmy Senai Airport Terminal Services (SATS) a APFT Services. Každá společnost si koupí dva stroje, jeden za tři miliony dolarů. Hodnota celé zakázky se tak vyšplhá na 12 milionů dolarů (přes 300 milionů korun).

APFT Services hodlá EV-55 použít pro leteckou taxislužbu na malajsijské ostrovy Pangkor, Tioman nebo Langkawi, které patří mezi oblíbené turistické destinace. Podobně SATS, která provozuje mezinárodní letiště Senai na jihu země, je nasadí na charterové spoje.

Evektor má sice od loňského června malajsijského investora, podle Kotka ale jeho role při jednání s oběma zákazníky nebyla zásadní. „Podpis dohody s malajsijskými leteckými společnostmi je hlavně výsledkem vysoké užitné hodnoty letounu EV-55 Outback pro letecké provozovatele,” zdůraznil Kotek.

Přistání na krátké dráze

Evektor vyvíjí EV-55 Outback od roku 2005. Jde o dvoumotorový, turbovrtulový letoun určený pro přepravu devíti pasažérů anebo nákladu, který dokáže přistávat na krátkých drahách a ve vysokých nadmořských výškách. Na jeho vývoji se podílelo dalších 19 firem sdružených v Asociaci leteckých výrobců ČR. Společnost zatím postavila a odzkoušela dva prototypy. Sériová výroba má začít po dokončení certifikace od roku 2017.

Evektor vyváží do celého světa
Kunovický Evektor vznikl v roce 1991, historicky navazuje na tradice společnosti Aerotechnik CZ, která se stala jeho součástí v roce 1996. Evektor kromě leteckého pracuje i pro automobilový průmysl. Mimo jiné vyvinul malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, jichž prodal přes 1300 do víc než 50 zemí světa. Skupinu Evektor tvoří kromě stejnojmenné společnosti další čtyři firmy, z nichž zásadní je výrobce letadel Evektor-Aerotechnik.
V roce 2013 vykázal Evektor při tržbách 240 milionů zisk přes 44 milionů korun, Evektor-Aerotechnik měl tržby 102 milionů a vydělal 38 milionů korun. Skupina zaměstnává kolem 400 lidí. Kvůli rozjetí sériové výroby EV-55 plánuje rozšířit svůj výrobní areál v Kunovicích a nábor stovek dalších pracovníků. V červnu 2014 do firmy kapitálově vstoupila malajsijská společnost Aspirasi Pertiwi, která má v příštích letech investovat až 200 milionů dolarů.

Podívejte se na video prvního letu outbacku:

Reportáž: Kunovický Evektor chystá elektrické letadlo. Chce být první