Plzeňská Škoda krouží okolo zakázky na obnovu metra v Budapešti

Metro v Budapešti

Metro v Budapešti Zdroj: CC BY 2.0 via Wikimedia Commons: Leandro Neumann Ciuffo

Maďarská metropole Budapešť chystá modernizaci několika desítek starých ruských souprav podzemí dráhy. Zajímavá zakázka v hodnotě kolem pěti miliard korun přitáhla strojírenské hráče z celé Evropy. Nechybí mezi nimi ani plzeňská společnost Škoda Transportation, která už v minulosti dodávala pro budapešťské metro elektrovýzbroj.

Účast v maďarském tendru potvrdila mluvčí Škody Lubomíra Černá. „Mohu potvrdit, že o tuto soutěž se zajímáme,“ uvedla pro server E15.cz. První kolo výběrového řízení chtějí Maďaři ukončit v závěru ledna.

Podle zpravodajského webu Romania-insider.com, který informoval o účasti rumunského konsorcia v tendru, město odhadlo hodnotu kontraktu na 205 milionů eur, tedy přes 5,7 miliardy korun.

Modernizace se bude týkat 37 šestivozových souprav linky M3, přičemž vítěz může získat opci na opravy dalších 42 vlaků metra. Podle maďarských médií zakázku financuje budapešťský magistrát s podporou vládních garancí, ale bez dotací z evropských fondů.

Nabídky kromě českého podniku podali i francouzský výrobce železniční techniky Alstom, rumunské konsorcium firem Electroputere VFU a Astra Arad, stejně jako ruské i maďarské společnosti.

Na lince M3 jezdí ruské soupravy
Metro v Budapešti má čtyři linky – M1, M2, M3 a M4, které se běžně označují spíše podle barev – žlutá, červená, modrá a zelená. Délka sítě je 39 km s 52 stanicemi. Linka M3, jejíž vozy chce město modernizovat, je třetí a zároveň nejdelší linkou budapešťského metra. První část byla otevřena v roce 1976. V současnosti je dlouhá 17,4 km a nachází se na ní 20 stanic. Na lince jezdí sovětské vozy typu Ev, 81-71 a jejich modifikace.

Zdroj: Wikipedia

Škoda Transportation není na maďarském trhu žádným nováčkem. Od roku 2007 tam dodala vedle zmíněné elektrovýzbroje pro budapešťské metro také trolejbusy do Debrecínu, Budapešti a Szegedu. Loni pak zahájila dodávky tramvají severomaďarskému Miškovci, celkem pro město vyrobí 31 souprav za téměř dvě miliardy korun.

V druhé polovině letošního roku pak Škoda Transportation prostřednictvím své divize Electric dodá spolu s polským Solarisem 24 nových trolejbusů do Budapešti. Součástí kontraktu je i opce na dalších 84 vozidel. Celková hodnota zakázky tak může činit až 1,7 miliardy korun. Škodovka zajistí dodávku kompletní elektrické výzbroje a finální montáž vozidel.

Plzeňské strojírenské skupině za loňský rok zvýšila tržby o pětinu na 17,8 miliardy korun, což je nejlepší výsledek v její novodobé historii. Celkem vyrobila 115 tramvají a více než 300 trolejbusů. Průměr předchozích let se přitom pohyboval kolem 50 tramvají a 120 trolejbusů.