První použitý Airbus A380 nikdo nechce. Ke konci spěje celý výrobní program, tvrdí někteří
Singapore Airlines neprodlouží pronájem vůbec prvního letounu Airbus A380 určeného pro zákazníky. Největší dopravní letoun světa tak přichází na trh použitých letadel – a zájemci se o něj zrovna nepřetahují. Nezájem může ovlivnit i další rozhodování Airbusu o budoucnosti celého výrobního programu, který má už tak nejistou budoucnost. Největší provozovatel A380, aerolinky Emirates, naopak tvrdí, že světové aerolinky potřebují další obří letadla.
Airbus A380 utrpěl další ránu. Singapore Airlines, provozovatel druhé největší flotily airbusů A380, neprodlouží desetiletý pronájem nejstaršího ze svých „dvoupatráků“. K leasingové společnosti se letadlo vrátí příští rok na podzim.
Aerolinky si prvních pět strojů z celkové flotily 19 letadel pronajaly přímo od Airbusu. „Rozhodnutí o čtyřech dalších padne později,“ uvedla společnost. Předpokládá se ale, že Singapore Airlines vrátí i tyto letouny. „Jejich strategie vždy počítala s tím, že tato letadla vymění,“ uvedl analytik Brendan Sobie z CAPA Center for Aviation.
Mít nové letadlo jako první je pro aerolinky spojeno s velkou dávkou prestiže a pozornosti médií. Zároveň ale stroje z počátku produkce často trpí drobnými neduhy a bývají těžší. O to obtížnější bude pro současného majitele, německou leasingovou společnost Doric, najít těmto strojům nového provozovatele. Firma k tématu mlčí a veřejně dosud o nejstarší A380 nikdo neprojevil zájem.
Špatné zprávy tím pro Airbus nekončí. Protože se na trhu objeví starší stroje, může klesnout již tak slabá poptávku po nových A380. Některé aerolinky v posledních měsících zrušily své objednávky a nové až na výjimky nepřibývají. Letos v létě Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží tempo výroby svých největších letadel z 27 na 12 letadel ročně. Pomalejší výroba ovšem znamená, že Airbus začne na každém prodaném kusu opět prodělávat. Do plusu se přitom výrobní program A380 dostal teprve loni.
Přecpaná letiště A380 potřebují
Aerolinky Emirates, největší provozovatel A380, navzdory těmto okolnostem stále předpokládají, že poptávka po obřích letounech opět poroste. Řada světových letišť je přeplněná a A380 je se svou kapacitou jediným řešením této situace, řekl serveru Airlineratings.com šéf aerolinek Tim Clark. „Letiště jako JFK v New Yorku, ve Frankfurtu, Hongkongu, Bostonu a mnohá další jsou přeplněná. Když jsme poprvé začali létat na JFK, mohli jsme si vybrat, jaký slot chceme. Teď máme potíže vůbec nějaký získat,“ řekl. S tím, se světová města porostou, se nedostatek kapacity na letištích bude jen zhoršovat, dodal.
Clark tvrdí, že mnohé aerolinky s nákupem A380 váhají jen kvůli současné nejisté hospodářské situaci. „Čelíme mnoha ekonomickým a politickým nejistotám a aerolinky pozastavily rozhodování o nové technice,“ řekl s tím, že aerolinky v takové situaci nejdříve šetří na velkých letadlech.
Šef Emirates při jednáních s Airbusem douhodobě tlačí na vývoj modernozované, úspornější verzi A380. V létě ale i Clark připustil, že během rozhovorů se diskutuje i o novém, naléhavějším tématu. "Naší hlavní obavou je, že ukončí výrobu letadla," řekl agentuře Bloomberg.
Odsouzen k zániku
Zakladatel společnosti Endau Analytics Shukor Yusof je přesvědčen, že projekt A380 byl od začátku odsouzen k neúspěchu. Zatímco Airbus při plánování obřího letadla předpokládat, že aerolinky budou na dálkových trasách stále létat mezi velkými letišti, kde cestující přestoupí na další krátké lety do svých cílových destinací, současným trendem je spíše zavádění přímých dálkových linek i mezi menšími letišti, na které je A380 příliš velká.
„Otázkou už nyní není, zda Airbus program A380 ukončí, ale kdy se tak stane,“ řekl Yusof. Airbus podobné názory vždy vehementně odmítá.