Rozšiřte vyšetřování Volkswagenu, vyzývá Brusel členské státy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk/ap

Evropská komise napsala členským státům dopis s výzvou, aby rozšířily své vyšetřování možného porušování pravidel o emisích motorových vozidel. Informovala o tom agentura Reuters, která obsah dopisu viděla. Pokynu předcházelo sdělení automobilky Volkswagen, která tento týden připustila nesrovnalosti v údajích o měření emisí oxidu uhličitého (CO2).

Volkswagen již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí. Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů vozů s naftovými motory. V úterý největší evropská automobilka sdělila, že zjistila u svých vozů nesrovnalosti v údajích o emisích CO2. Problém by se mohl týkat zhruba 800 tisíc aut.

Komise v dopise tvrdí, že si žádných nesrovnalostí týkajících se hodnot CO2 není vědoma. Žádá proto o pomoc členské státy, aby zjistila „jak a proč k tomuto mohlo dojít“, uvedl Reuters. Zprávu o „jakýchkoli důkazech nebo informacích ohledně možných nesrovnalostí spojených s potvrzením hodnot emisí CO2“ by chtěla dostat do konce měsíce, stojí v dopise. Ten nese datum 5. listopadu a podpisy eurokomisařky pro vnitřní trh a služby Elžbiety Bieńkowské a eurokomisaře pro ochranu klimatu a energetiku Ariase Caňety.

Důvěra veřejnosti

Mluvčí komise existenci dopisu potvrdila. Brusel požádal vlády, aby rozšířily své vyšetřování s cílem zjistit případné porušení zákona EU. „V sázce je důvěra veřejnosti,“ uvedla mluvčí. Na testování vozidel v EU dohlížejí národní úřady. Ve vymáhání pravidel je komise tudíž odkázána na členské státy. Toto uspořádání ale kritizují ochránci životního prostředí. Měření emisí v reálném provozu totiž opakovaně přináší horší výsledky než laboratorní testy.

Skupina 118 velkých evropských investorů, sdružených v investorské skupině pro změnu klimatu IIGCC, vybídlo k přísnějším pravidlům pro kontrolu měření automobilových emisí. Je to podle nich nejlepší způsob pro zachování hodnoty investic.