Škoda Auto čelí „převisu pracovníků“. Stovky jich patrně přesune na jiné pozice

Výroba modelu Škoda Enyaq

Výroba modelu Škoda Enyaq Zdroj: Škoda Auto

Výroba motorů v závodě Škody Auto
Výroba aut v závodě Škody Auto
Takhle se vyrábějí nové škodovky.
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.
Zrod auta z jednotlivých dílů je fantastickou technickou podívanou, ve které má každý člověk i každý stroj přesné místo.
7
Fotogalerie

Automobilka Škoda Auto musí kvůli nedostatku dílů dál přerušovat výrobu ve všech třech tuzemských továrnách. Výpadky součástek podle odborů potrvají nejméně několik týdnů. Výrobci navíc ohlašují zdražování. Škoda kvůli rušení směn nemá pro některé zaměstnance využití. Situaci umocňuje nedávné rozhodnutí, že automobilka už nebude vyrábět Fabii Combi. Stovky zaměstnanců se proto patrně přesunou na jiné pozice.

Škoda Auto prochází jedním z nejtěžších období v historii. Od začátku roku se jí na odstavných parkovištích hromadí nedokončené vozy, kterých už jsou desítky tisíc. Způsobil to globální nedostatku dílů, především čipů.

„Naši výrobu nejvíce ohrožují nedostatkové čipy z Malajsie,“ vysvětluje předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Malajsie patří k největším producentům těchto součástek na světě. Kvůli koronakrizi je tam však výroba výrazně omezena.

Výrobci součástek navíc již oznamují zdražování součástek. „V některých případech došlo k výraznému zvýšení cen surovin na světových trzích. Podnikáme nejlepší možná protiopatření k minimalizaci dopadů tohoto vývoje, mimo jiné prostřednictvím zajišťovacích transakcí a dlouhodobých smluv s našimi dodavateli. Tato opatření sice snižují dopady zvýšení cen surovin na naši činnost, bohužel je však nemohou plně kompenzovat," řekla pro E15 mluvčí Škody Auto Kamila Biddle.

Odboráři ze Škody ve svém týdeníku informují, že situace přetrvá minimálně několik týdnů. Během nich bude muset automobilka dál rušit některé směny a ponechávat část z 35 tisíc zaměstnanců doma na takzvaných překážkách v práci. „I nadále se nám daří vyjednávat náhradu mzdy v případě překážky zaměstnavatele ve výši 85 procent průměrné mzdy,“ uvádí Povšík.

Škoda podle odborů řeší „převis personálu“. Není způsoben pouze nedostatkem čipů, ale také nedávným rozhodnutím firmy, že automobilka již nebude v budoucnu vyrábět model Fabia Combi. Kvůli tomu nebude mít využití pro stovky zaměstnanců z výroby lisovacího a částečně i svařovacího nářadí z nářaďovny. 

Podle Povšíka však nehrozí, že by lidé přicházeli o práci. S největší pravděpodobností však vedení firmy pracovníky dočasně přesune na jinou pozici. „Zaměstnancům zůstane zachována tarifní třída i po přesunu na jinou pozici. Po obnovení zakázek jim bude umožněn návrat do nářaďovny,“ uvádějí odbory.

Automobilka samotná již potvvrdila, že plánuje snižovat počet zaměstnanců. „Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o 2 procenta zejména díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci," říká Biddle.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než stovce trhů.

„Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu, který masivně urychlí také Zelená dohoda pro Evropu a razantní digitalizace automobilů. Následující jeden až dva roky rozhodnou o dlouhodobé konkurenceschopnosti Škody Auto," říká Biddle.

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub