Škoda Auto znovu odstavuje tisíce aut. Za plotem se kupí také elektromobily Enyaq

Škoda Auto musí znovu odstavovat nedokončené vozy.

Škoda Auto musí znovu odstavovat nedokončené vozy. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Jen za leden jich má odstavit 2,5 tisíce.
V loňském roce musela průběžně odstavit až 50 tisíc vozů.
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
Škoda Auto Vrchlabí
22
Fotogalerie

Ani po dlouhé vánoční odstávce se nelepší situace ve výrobě ve třech tuzemských závodech Škoda Auto. Stejně jako v řadě dalších automobilek utlumuje produkci i v té mladoboleslavské nedostatek čipů. Ihned po obnovení výroby, která postupně naběhla od devátého ledna, putují stovky nedokončených škodovek na odstavné plochy. Jen za leden má mladoboleslavská automobilka odstavit asi 2,5 tisíce vozů. Nedostatek čipů je natolik vážný, že na plochách se stále více hromadí i vlajkové elektromobily Enyaq, jejichž produkci přitom Škoda dlouhodobě prioritizuje.

Ve středu 19. ledna parkovalo na odstavných plochách automobilky téměř tři sta letos vyrobených nedokončených aut z důvodu nedostatku polovodičů – čipů. Nejčastěji v Lysé nad Labem, jak uvedla mluvčí automobilky Martina Špittová. „Děláme maximum pro to, abychom eliminovali počet nekompletních vozů, který bude v prvním pololetí tohoto roku záviset na vlivu varianty omikron na dodavatelské řetězce,“ uvedla mluvčí.

Do konce tohoto týdne se má „flotila“ letos vyrobených a odstavených škodovek rozrůst už na tisíc a dál se zvětšovat. „Odhadujeme, že do konce ledna odstavíme 2,5 tisíce vozů. Achillovou patou je řídicí jednotka parkovacího zařízení u elektromobilů Enyaq, kterých teď odstavujeme hodně, víc, než bychom chtěli,“ říká předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík. Dodal, že je nutné odstavené elektromobily průběžně dobíjet, aby v baterkách neklesalo napětí a zákazník poté neměl potíže s nastartováním nového vozu.

V kritických fázích loňského roku se na odstavných plochách nahromadilo téměř padesát tisíc nedokončených škodovek. Koncem roku jich postupně ubývalo, poslední loni vyrobené vozy Škoda úspěšně dokončuje v těchto dnech. „Zbývalo už jen vyřešit nějaké drobné škrábance,“ uvádí odborář Povšík. Ani on, ani vedení automobilky v tuto chvíli nedokáže odhadnout, nakolik početná bude „flotila“ letos odstavovaných vozů.

Video placeholde
ELITA BYZNYSU: Levnější škodovky dodáme do Afriky, Evropané dostanou elektromobily, říká Martin Jahn • Videohub

Automobilka už dříve uvedla, že již nevyrábí „nepohyblivé“ vozy – tedy ty, které musela na odstavné plochy a zpět do závodů přepravovat kamiony. Takových aut na plochách ubude, zároveň se o ně ale sníží i výroba. „První lednový týden jsme nevyráběli vůbec. Pak jsme se rozjeli, ale museli odstavit tři sta vozů. Zrušili jsme šesté směny, prodloužili přestávky, abychom utlumili výrobu a udrželi personál,“ říká Povšík s tím, že jen za leden kvůli tomu Škoda nevyrobí 2,5 tisíce vozů.

Za celý loňský rok Škoda Auto nevyrobila až tři sta tisíc vozů. Podle Povšíka automobilka letos také nezhotovuje motory či převodovky, které by standardně prodala mateřskému koncernu Volkswagen, například do bratislavského závodu.

Klíčové dodávky čipů by se nicméně měly hlavně v druhém letošním pololetí stabilizovat, podotkl v novém pořadu E15 Elita byznysu člen představenstva automobilky Martin Jahn. „Věřím, že se zkrátí čekací doby na naše vozy a že se jich i vyrobí více. Rozjezd možná bude v pomalejším tempu, jsme ale přesvědčeni, že od druhého čtvrtletí tohoto roku už zase pojedeme v maximální kapacitě,“ uvedl Jahn.

Globální odbyt Škody loni klesl o 126 600 aut na 878 200 vozů. Na českém trhu chce letos udržet třetinový tržní podíl a prodat asi o dva tisíce nových vozů více než loni, tedy zhruba 73 tisíc aut. Letos na trh uvede mimo jiné elektromobil Enyaq Coupe iV nebo další výbavový stupeň modelu Fabia – Monte Carlo. Zmodernizovat má i SUV Karoq.

Až padesát tisíc nedokončených škodovek parkovalo v průběhu loňska na odstavných plochách: