Jak vydělat na Tesle? Český autoland bojuje o zakázky pro Muska. Pomůže i nová gigafactory

České firmy usilují o zakázky pro Teslu.

České firmy usilují o zakázky pro Teslu. Zdroj: tesla.com

Zakázky mohou tuzemští dodavatelé u Tesly získat i díky geografické blízkosti německé gigafactory.
Takhle firma Elona Muska v průběhu loňska budovala svou první evropskou továrnu na elektromobily a baterie.
Takhle firma Elona Muska v průběhu loňska budovala svou první evropskou továrnu na elektromobily a baterie.
Takhle firma Elona Muska v průběhu loňska budovala svou první evropskou továrnu na elektromobily a baterie.
Takhle firma Elona Muska v průběhu loňska budovala svou první evropskou továrnu na elektromobily a baterie.
14
Fotogalerie

Elektromobily jsou hrozbou, ale i příležitostí. Za touto frází se skrývá mimo jiné těžký boj českých dodavatelských firem o prestižní zakázky pro americkou automobilku Tesla. Globální lídr trhu s elektromobily má již brzy oficiálně spustit výrobu e-vozů a baterií v nové gigafactory u Berlína. V továrně, která i díky geografické blízkosti českých hranic dává tuzemským dodavatelům slušnou šanci na nové zakázky.

Na dveře závodu v braniborské obci Grünheide neklepou jen světové giganty, ale i menší české firmy. Absenci mezinárodního renomé nahrazuje inovatiní technologií například mladá ostravská společnost SprayVision. Před třemi lety začala vyvíjet software a technologii, díky nimž automobilky ušetří až patnáct procent barvy při lakování karoserií. Díky tomu se SprayVision dostala k první zakázce pro berlínskou Teslu.

Letos tak v německé gigafactory v rámci pilotního projektu nainstaluje svou technologii v hodnotě čtyřicet tisíc eur, téměř milionu korun. Pokud se v rámci několikadenního testování osvědčí a Tesla kývne na rozšíření technologie z jedné zkušební linky na další, hodnota zakázky může vystoupat vzhledem ke kapacitám stále ještě mladé české firmy na osm set tisíc eur.

Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa

Video placeholde
• Videohub

„Bavíme se i s partnery Tesly v Americe a řešíme jejich asijské větve,“ naznačuje ředitel a spoluzakladatel firmy Petr Jahn. Obchod s Teslou se přitom nemusí omezovat pouze na lakování vozů. Další typ zakázek může představovat lakování autobaterií.

„Takový projekt nyní rozvíjíme s BMW, které zajímá kvalita nástřiku. Podobně můžeme navázat i s Teslou,“ přemítá Jahn. O to důležitější bude výsledek pilotního projektu lakování karoserií Tesly, jenž může otevřít dveře k dalším významným zakázkám.

„I proto nyní chystáme investiční kolo, které chceme letos spustit. Míříme k výběru dvou a více milionů eur od zahraničních investorů,“ dodává Jahn. Už dříve do firmy zainvestovala J&T Ventures patnáct milionů korun.

Že znamená transformace autoprůmyslu nemalou příležitost pro velké množství tuzemských firem, dokládá i nedávná studie analytické společnosti EY: 88 procent domácích společností podle ní dokáže využít svých technologií a znalostí pro výrobu elektromobilů.

„Každý nový automobilový závod v Evropě představuje příležitost také pro české dodavatele a Tesla není výjimkou. Spektrum dodavatelů autoprůmyslu v Česku je velmi široké, takže řada podniků dokáže – ať už díky zaměření svého produktového portfolia, anebo díky inovacím a změnám ve výrobě – dodávat jak do klasických vozidel se spalovacími motory, tak do elektromobilů,“ uvádí výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

„Muskovi“ mohou Češi dodávat nejen plastové díly, kabeláž, vybavení interiéru i prvky exteriéru, světelnou techniku nebo nejrůznější senzory, ale i služby v oblasti vývoje, tedy v segmentu, kterým se v Česku zabývá stále více firem.

„Pokud jde o dodávky do Tesly, výhodou nakonec může být i vlastnické propojení řady domácích firem s Německem,“ říká Petzl s tím, že firmy, pro jejichž produkty není v elektromobilech místo, se budou muset změnám přizpůsobit – ostatně už i v Česku tvoří elektrické vozy více než desetinu celkové produkce a jejich význam poroste.

O zakázky pro Teslu usiluje i strojírenský holding Motor Jikov. Ostatně kvůli příklonu autoprůmyslu k elektromobilitě se podnik s miliardovými obraty více soustředí na výrobu dílů nezávislých na druhu paliva.

„Klasické auto s motorem má zhruba 1400 dílů, elektromobil sedmkrát méně. Přesto věřím, že i Tesle dokážeme leccos dodat, máme například divizi na výrobu specializovaných jednoúčelových strojů a zkušebních zařízení,“ popsal v rozhovoru pro deník E15 spolumajitel firmy a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Miroslav Dvořák.

Tesle dodává i celosvětový kolos Bosch, jenž v Česku provozuje také dva velké závody v Českých Budějovicích a v Jihlavě s celkem osmi tisíci zaměstnanci. Závody se podílejí na elektromobilních projektech spolutestováním a vývojem – na jihu Čech například pracují na palivovém vodíkovém článku. Lze očekávat, že se tam budou součástky do elektromobilů také vyrábět. „Jsme blízko Německu, je jasné, že se elektromobilita projeví i v našich závodech,“ naznačuje další možný vývoj mluvčí Bosch Group Pavel Roman.

Součástky vyrobené v Česku se samozřejmě uplatňují také v továrnách mnoha dalších značek, které v Evropě produkují elektromobily. A takových příležitostí bude dál přibývat, jen Volkswagen avizoval plány na zbudování šestice továren na výrobu baterií do roku 2030, z nichž by jedna mohla stát v Česku.

Navíc podíl elektromobilů na výrobě v mnoha již fungujících závodech se má v příštích letech rychle zvyšovat na úkor vozů se spalovacími motory. Například Škoda Auto výhledově počítá s až sedmdesátiprocentním podílem elektromobilů na výrobě v Evropě v roce 2030.

Podívejte se také, jak vznikala německá gigafactory Tesly