Škoda Vagonka je těsně před podpisem zakázky za 6,5 miliardy

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice

Oficiální vizualizace elektrických jednotek Škody Vagonky pro lotyšské železnice Zdroj: LETA, Zane Bitere

Dlouhé námluvy Škody Transportation a lotyšské vlády se zřejmě blíží zdárnému konci. Podle informací deníku E15 by měla Škoda Vagonka, dceřiná firma Škody Transportation, podepsat smlouvu na dodávku 32 elektrických vlaků už příští týden. Výsledky tendru za bezmála 256 milionů eur, zhruba 6,5 miliardy korun, byly přitom už dvakrát zrušeny. „Tendr je doposud stále otevřený, a proto k tomu do podpisu smlouvy nic říci nemůžeme,“ uvedla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Lotyšská vláda už minulý týden schválila financování miliardové zakázky. Peníze však tamní železniční dopravce Pasažieru Vilciens dostane jen v případě, že součástí dohody s dodavatelem bude školení personálu, napsal server TheMayor. Škoda Vagonka bude muset podle dřívějších informací vybudovat také depo a dodávat náhradní díly. Ministerstvo se má také pokusit najít možnost, jak pro nákup získat finanční podporu z unijních fondů.

V tendru původně zvítězila španělská společnost Talgo, která nabídla stroje o šestnáct milionů eur levněji než Škoda. Největší český výrobce kolejových vozidel se však spolu s další španělskou společností CAF vůči výsledku odvolal. Klíčovým parametrem při výběru dodavatele totiž měly být hlavně dlouhodobé náklady na provoz. Ty u vlaků Talgo vycházely vyšší.

V opakovaném výběrovém řízení už zvítězil český strojírenský závod, tendr ale následně napadli zástupci Talga. Podezřelé byly podle Španělů nízké náklady na údržbu českých vlaků nebo informace o spotřebě elektrické energie. Lotyšský úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami pak ve věci rozhodoval potřetí a potvrdil vítězství Škody na základě finančních parametrů nabídky.