Piloti letu Smartwings, který v Pardubicích přejel dráhu, porušili základní předpisy

Letoun Smartwings po nepodařeném přistání v Pardubicích (1. srpna 2018)

Letoun Smartwings po nepodařeném přistání v Pardubicích (1. srpna 2018) Zdroj: ÚZPLN

Letoun Smartwings po nepodařeném přistání v Pardubicích (1. srpna 2018)
Letoun Smartwings po nepodařeném přistání v Pardubicích (1. srpna 2018)
Letoun Smartwings po nepodařeném přistání v Pardubicích (1. srpna 2018)
4
Fotogalerie

Porušení hned několika předpisů najednou. Taková je podle českých vyšetřovatelů příčina loňského nezdařeného přistání letounu aerolinek Smartwings na letišti v Pardubicích, při kterém piloti nedokázali zastavit před koncem dráhy a dobrzdili až na travnaté ploše za okrajem ranveje. Piloti se nedostatečně věnovali řízení letadla, vyplývá ze zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Ústav událost, která se odehrála loni 1. srpna, ohodnotil jako vážný incident. Letoun Boeing 737, který si Smartwings pronajaly včetně pilotů od amerických aerolinek Swift Air, skončil několik metrů za koncem dráhy, nikomu na palubě se nic nestalo a ani samotný letoun nebyl poškozen.

Podle závěrů vyšetřování bylo nezdařené přistání jednoznačně chybou pilotů. Během přistání totiž mezi nimi „probíhala živá diskuze o tématech, která neměla přímý vztah k provedení letu“, uvádí závěrečná zpráva z vyšetřování, kterou ústav zveřejnil v minulém týdnu. Předpisy přitom nařizují, aby se piloti během přistávání věnovali výhradně samotnému manévru. Přípravu na přistání piloti provedli jen rutinně a nevyhodnotili možná rizika, dodávají vyšetřovatelé.

Série chyb následně pokračovala. Letadlo dosedlo na dráhu později, než je obvyklé, takže pilotům zbylo na zastavení méně prostoru. Po přistání posádka nebrzdila naplno a značení upozorňující na blížící se konec dráhy piloti zaznamenali pozdě. „Poté kapitán příliš vlažně převzal řízení a zahájil manuální dobrzdění letounu. Právě ‚rychlost‘ tohoto rozhodnutí byla v návaznosti na všechna předchozí pochybení poslední chybou“, kvůli níž letadlo nedokázalo včas zastavit, uzavírá ÚZPLN.

Smartwings se společností Swift Air spolupracují od roku 2017, její letouny včetně posádek si pravidelně pronajímají během letní sezony. Americké aerolinky si naopak letadla Smartwings půjčují v zimních měsících, kdy v Severní Americe vrcholí poptávka po letech do jižních destinací. Česká letadla se tak i s posádkami pravidelně objevují na charterových letech z USA do Karibiku.

Vyjetí z dráhy v Pardubicích přitom nebylo jediným loňským incidentem letadel Swift Air během letů pro Smartwings. V červnu jiný americký letoun na lince z Brna zavadil během přistání v Heraklionu zadní částí trupu o ranvej.

Smartwings ve spolupráci se Swift Air pokračují i letos. Čtyři letouny Boeing 737 dokonce do Prahy dorazily o několik týdnů dříve než obvykle, aby zastoupily odstavené stroje 737 MAX. „Americká společnost přijala nápravná opatření, která byla námi akceptována a jejichž splnění bylo podmínkou pro pokračování spolupráce v tomto roce. Smartwings pečlivě sleduje a vyhodnocuje bezpečností ukazatele u letadel, která si společnost pronajímá,“ uvedla mluvčí českého dopravce Vladimíra Dufková.