Škoda zahájila ve Vrchlabí výrobu automatických převodovek

Škoda Rapid

Škoda Rapid Zdroj: Autorevue.cz

Škoda Auto zahájila ve Vrchlabí montáž automatické dvouspojkové převodovky DQ200 pro celý koncern Volkswagen. Počáteční kapacita továrny ve výši jeden tisíc kusů denně stoupne od poloviny příštího roku až na 1500. Do přípravy závodu investovala česká automobilka spolu s VW až 170 milionů eur (kolem 4,2 miliardy korun).

Přímo řazenou sedmistupňovou převodovku, známou pod zkratkou DSG, používají modely vozů Škoda, Volkswagen, Seat i Audi. „V podobě DQ200 bude ve Vrchlabí tým Škodovky vyrábět technologii, která má pro koncern Volkswagen a jeho značky velký strategický význam,“ prohlásil šéf představenstva Škody Winfried Vahland při slavnostním startu výroby.

Podnik zároveň ve Vrchlabí ukončí montáž modelů Roomster i Octavia a zruší dvě stovky pracovních míst. Přebytečným zaměstnancům nabídl pozice v Mladé Boleslavi či Kvasinách, případně vysoké odstupné.

Přestavba továrny stála 170 milionů eur. Z toho 118 milionů firma investovala do technologií, za 27 milionů postavila nové budovy a rekonstruovala stávající výrobní haly. Zhruba 25 milionů eur si vyžádalo tréninkové centrum pro montáž převodovek, logistické zázemí nebo laboratoře řízení kvality.

Výroba převodovky DQ200 ve VrchlabíVýroba převodovky DQ200 ve Vrchlabí | Skoda AutoMontáž převodovky DQ200 ve Vrchlabí (zdroj: Škoda Auto)

„S ohledem na rozsáhlou modernizaci vznikl ve Vrchlabí prakticky nový závod,“ řekl člen představenstva Michael Oeljeklaus. Tréninkové centrum, otevřené v polovině roku 2012, je podle něj v rámci Škody první svého druhu. „Školení pokrývají všechny oblasti výroby převodovek,“ vysvětlil.

Sedmistupňová přímo řazená dvouspojková převodovka DQ200 patří mezi nejmodernější automatické převodovky v automobilovém průmyslu. Už na jaře 2011 o umístění její výroby do závodu Vrchlabí. První dvouspojkovou převodovku z velkosériové výroby uvedl Volkswagen na trh v roce 2003 – tehdy pod interním označením DQ250.