Sony prodá Samsungu svůj podíl ve společném podniku

Japonská společnost Sony se s partnerským Samsungem dohodla na prodeji svého téměř padesátiprocentního podílu ve společném podniku na výrobu LCD displejů. Japonskou firmu k obchodu v hodnotě 940 milionů dolarů (18,5 miliardy korun) přiměly dlouhodobě špatné prodeje televizorů s její značkou.

Sony v listopadu varovala, že ve finančním roce končícím březnem vykáže čtvrtou ztrátu v řadě. Jen divize věnující se výrobě televizí přijde o 2,2 miliardy dolarů kvůli stále klesající poptávce a silnému kurzu jenu.

Firma se také rozhodla nejméně po následující rok nezvýšit svůj podíl v dalším společném podniku s Sharpem. Naopak se chce soustředit na trh s mobilními telefony. V říjnu oznámila, že za 1,5 miliardy dolarů od Ericssonu převezme podíl v Sony-Ericsson.

Podle některých analytiků citovaných agenturou Reuters tento přesun priorit dává smysl. Ti totiž tvrdí, že trh s LCD televizory loni dosáhl svého vrcholu a nyní se bude propadat o 3 až 4 procenta ročně. Většina zákazníků ve vyspělých zemích totiž již vyměnila své tradiční televize za ploché.

Sony v pondělí uvedla, že ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku vykáže ztrátu 66 miliard jenů (16,5 miliardy korun). Ukončení spolupráce se Samsungem jí ale prý ušetří 50 miliard jenů.