Soud zamítl reorganizaci vagonky Heavy Machinery Services, ta dluží miliardy | E15.cz

Soud zamítl reorganizaci vagonky Heavy Machinery Services, ta dluží miliardy

ČTK

Krajský soud v Českých Budějovicích zamítl reorganizaci společnosti Heavy Machinery Services. Jde o vagonku v Lounech, která se dříve jmenovala Legios, věřitelům dluží téměř 3,3 miliardy korun. Usnesení je zveřejněno v insolvenčním rejstříku a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů, což firma hodlá udělat. V případě zamítnutí reorganizace se otevírá cesta ke konkurzu. HMS míní, že se soudce snaží všemi prostředky zabránit věřitelům ve vyjádření názoru na případnou reorganizaci společnosti.

Podle soudu jednání HMS od podání návrhu na povolení reorganizace vzbuzovalo pochybnosti o poctivosti jeho skutečných úmyslů. Firma například neplnila povinnosti vůči obchodnímu rejstříku, často střídala lidi ve statutárních funkcích a problematické bylo i obsazení dozorčí rady, které bylo podle soudu pouze formální. Faktický management není podle soudu možné identifikovat, řídicí struktura firmy se prolíná s vedením firmy Legios Loco.

Jejich fungování je úzce spjaté. Legios Loco pronajímá výrobní areál a dodává HMS pracovní sílu v dělnických profesích, přičemž veškerý obchod jde přes Legios Loco. Obě firmy si během dvou let mezi červencem 2015 a zářím 2017 vzájemně započetly pohledávky za téměř 232 milionů korun. Do dnešního dne HMS nerozklíčovala podle soudu vzájemné zápočty mezi ní a Legios Loco v řádu stovek milionů korun. HMS podáním návrhu na povolení reorganizace sleduje nepoctivý záměr, uvedl soud v usnesení.

Lego je investičním hitem posledních let, ukazuje analýza. Zhodnocení dalece předbíhá většinu akcií

HMS v reakci na usnesení soudu uvedla, že insolvenční řízení dostává bizarní rozměry. Současný insolvenční soudce Zdeněk Strnad se snaží všemi prostředky, podle všeho i nezákonnými, zabránit věřitelům, aby vyjádřili svůj názor na případnou reorganizaci HMS. Zákon hovoří jasně, o osudu firmy v insolvenci musí rozhodnout věřitelé, sdělila dnes mediální konzultantka firmy Iva Šachová.

Podle ní toto soudní rozhodnutí neznamená konkurz. Soudce nemůže svévolně odmítat svolání schůze věřitelů a nebrat na vědomí věřitelské návrhy, podotkla. Soudce prý vytvořil naprosté právní vakuum a zmatek.

Vagonka se do problémů dostala na podzim 2013, kdy na ni podala návrh na insolvenci slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB) kvůli původně více než dvousetmilionové pohledávce. Společnost se během půl roku několikrát přejmenovala a na jaře 2014 soud vyhlásil její úpadek. Celkové pohledávky za 3,285 miliardy korun přihlásilo 322 věřitelů. V červenci 2014 soud povolil reorganizaci na návrh HMS, příslušný návrh byl ale předložen až v únoru 2015.

V USA zvažují rekordní pokutu pro Facebook

VÚB dlouhodobě požaduje konkurz. Banka po celou dobu tvrdí, že insolvenční proces je zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova. Spekuluje se o něm jako o možném majiteli vagonky, Savov to v minulosti odmítl s tím, že na firmu nemá ani neměl majetkové vazby. Savov je obviněný v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně. Insolvenčním správcem Heavy Machinery Services byl v minulosti Ivo Hala, který je stíhaný v souvislosti s reorganizací Via Chem Group. Soud Halu v dubnu 2015 z funkce odvolal a insolvenční správkyní ustanovil Petru Hýskovou.

Podle Šachové ztratila Hýsková loni 19. prosince povolení k výkonu insolvenčního správce. Přesto ji soud dosud neodvolal. To je v přímém rozporu s dikcí zákona. Dochází tak k bezprávnímu stavu a neúnosné situaci, kdy paní Hýsková, která nemá oprávnění vykonávat svoji funkci, obstruuje činnost podniku a poškozuje věřitele i zaměstnance, dodala Šachová.

Altnerovi dědicové mohou po ČSSD žádat stamiliony, rozhodl soud

Hýsková na konci loňského roku řekla Hospodářským novinám, že se z HMS v posledních měsících ztratily desítky milionů korun. Hýsková se účastnila i říjnového policejního zásahu ve firmě, nalezené dokumenty podle ní mohou naznačovat pokus o vytunelování. Vedení firmy svému jedinému zákazníkovi Legios Loco odpouštělo platby. HMS to vysvětlilo nedopatřením během změn ve výrobě.

Firma Legios Loco patří podle údajů v Obchodním rejstříku kyperské firmě Kirosium Limited. HMS patří britské firmě CDM Engineering.

Výběr hlavních událostí kolem společnosti Heavy Machinery Services (HMS), bývalého Legiosu

28. října 2013 - Českobudějovický soud zahájil insolvenční řízení s lounskou vagonkou Legios. Návrh podala slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB), které firma, která přesunula své sídlo do Českých Velenic na Jindřichohradecku a zaměstnává více než tisícovku lidí, dlužila více než 220 milionů korun.

6. listopadu 2013 - Krajský soud v Českých Budějovicích odmítl návrh vagonky Legios na vyhlášení moratoria, stanovil předběžného správce. Z insolvenčního rejstříku také vyplynulo, že firma, která si změnila název na Industry plant LG, celkem dluží více než 2,75 miliardy korun.

21. března 2014 - Českobudějovický krajský soud vyhlásil úpadek vagonky Industry plant LG. Společnost následně vyhlásila reorganizaci a oznámila, že mění jméno na Heavy Machinery Services (HMS) a dále hodlá pokračovat ve výrobě.

3. listopadu 2014 - VÚB podala k pražskému vrchnímu soudu odvolání kvůli rozhodnutí v případu insolvenčního řízení s HMS. Podle VÚB byl verdikt insolvenčního soudu v Českých Budějovicích zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova. O Savovovi, který je obviněný v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně, se spekuluje jako o možném majiteli vagonky. Savov to odmítl s tím, že na firmu nemá ani neměl majetkové vazby. Pohledávky do řízení přihlásilo 322 věřitelů v celkové výši 3,285 miliardy korun.

Elton hodinářská vyhrála spor o autorství loga Prim

13. dubna 2015 - Soud v Českých Budějovicích jmenoval po odstoupení Iva Haly novou insolvenční správkyní HMS Petru Hýskovou. Hala požádal o zproštění z funkce ze zdravotních důvodů. Důvodem Halova odchodu z funkce ale podle serveru iDnes.cz bylo to, že zatím nedostal prověrku Nejvyššího bezpečnostního úřadu.

8. června 2015 - Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost VÚB, která u něj napadla insolvenční řízení vedené s HMS. Soud stížnost odmítl jako předčasně podanou a tedy nepřípustnou.

23. září 2015 - VÚB podala k českobudějovickému insolvenčnímu soudu návrh na jiný postup v kauze HMS. VÚB usiluje o to, aby soud reorganizaci podniku nahradil konkurzem.

14. ledna 2016 - Soud v Českých Budějovicích uznal žalobu VÚB pro zmatečnost v insolvenčním řízení s HMS. Podle soudu měl o insolvenci rozhodovat jiný soudní senát.

18. dubna 2017 - VÚB informovala o tom, že už není věřitelem HMS, pohledávku postoupila švýcarské firmě Mitteleuropa Kredit & Immobilien AG.

23. října 2017 - Českobudějovický krajský soud zakázal HMS manipulovat se svým majetkem. Podle rozhodnutí soudu firma zvýhodňovala některé věřitele.

11. června 2018 - Odvolací Krajský soud v Ústí nad Labem poslal bývalého manažera lounské vagonky Pavla Prázného na tři roky do vězení za neodvádění daní a jiných povinných plateb za zaměstnance. HMS má podle rozhodnutí soudu zaplatit ze stejného důvodu půl milionu korun.

Farský: Babiš určitě padne – je vydíratelný, má temnou minulost

25. října 2018 - V areálu HMS v Lounech zasahovalo zhruba dvacet policistů. Podle médií zásah souvisel s insolvenčním řízením firmy.

17. prosince 2018 - Insolvenční správkyně HMS Hýsková Hospodářským novinám řekla, že z HMS se v posledních měsících ztratily desítky milionů korun. Při říjnovém policejním zásahu ve firmě, kterého se správkyně účastnila, nalezla policie dokumenty, které podle ní mohou naznačovat pokus o vytunelování podniku. Vedení firmy svému jedinému zákazníkovi Legios Loco odpouštělo platby. HMS to vysvětluje nedopatřením během změn ve výrobě.

19. ledna 2019 - Krajský soud v Českých Budějovicích zamítl reorganizaci HMS. Usnesení je zveřejněno v insolvenčním rejstříku a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů. V případě zamítnutí reorganizace se otevírá cesta ke konkurzu. Podle soudu jednání HMS od podání návrhu na povolení reorganizace vzbuzovalo pochybnosti o poctivosti jeho skutečných úmyslů. Firma například neplnila povinnosti vůči obchodnímu rejstříku, často střídala lidi ve statutárních funkcích a problematické bylo i obsazení dozorčí rady, které bylo podle soudu pouze formální. Faktický management není podle soudu možné identifikovat, řídicí struktura firmy se prolíná s vedením firmy Legios Loco.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!