Tankery se zemním plynem se schválně loudají, čekají na růst cen
Na dosah tříletého minima se pohybují ceny zkapalněného zemního plynu. Brzký růst ceny komodity je podle analytiků nejistý, rejdařské společnosti a dodavatelé proto využívají tankery jako plovoucí zásobárny. Zatímco některé lodě neplují do cílových přístavů nejkratší cestou, jiné tankery zakotvily u pobřeží a vyčkávají.
„Důvodů pro chování rejdařů může být několik, rozhodně je ale čas netlačí,“ uvedl pro Bloomberg Jean-Christian Heintz, šéf švýcarské obchodní společnosti SCB Brokers.
To pro server potvrdily rejdařské společnosti GasLog nebo Flex LNG, podle kterých roste poptávka po použití tankerů jakožto plovoucích zásobáren plynu.
Ačkoliv se nejedná o ojedinělou taktiku obchodníků s komoditami, překvapivé je, že lodě čekají na růst cen dlouho před topnou sezónou.
Ta začne na severní polokouli za dva až tři měsíce a je spojená právě s růstem cen zemního plynu. „Bude neobvyklé, pokud plyn zůstane na lodích uskladněný déle než měsíc,“ dodal Heintz.
Takzvané contango, tedy předpoklad růstu ceny, jež pokryje i náklady na dočasné uskladnění komodity, je známé především z obchodování s ropou. Napomáhá mu také pokles cen za přepravu zboží po oceánu obecně, dolů je srazila také obchodní válka mezi USA a Čínou.
V minulém roce se podobná taktika obchodníkům s plynem nevyplácela, topná sezóna totiž nebyla tak silná, aby vyšší ceny pokryly náklady na skladování.