Plocha, kterou si loni firmy na tuzemských veletrzích a výstavách pronajaly, vzrostla z 816 554 metrů čtverečních v roce 2009 na 863 889 metrů čtverečních. Počet vystavovatelů se v roce 2010 zvýšil z předloňských 28.458 na 31 345 a návštěvníků z 2,717 869 na 2,950 405.
Počet sledovaných veletrhů a výstav se loni snížil o jednu akci na 192, zatímco v roce 2009 meziročně klesl o 12. V porovnání se srovnatelným rokem 2008, kdy je brána v úvahu dvouletá periodicita tohoto trhu, byl loni zaznamenán pokles o 13 veletržních akcí. „To souvisí se snížením počtu organizátorů, žádné dramatické změny na trhu se neodehrály,“ uvedla SOVA ČR.
V roce 2009 plocha tuzemských veletrhů a výstav meziročně klesla o bezmála 24 procent a počet vystavovatelů i návštěvníků se tehdy snížil o desetinu. Firmy totiž kvůli krizi výrazně omezily výdaje na marketing. „Z analýzy celkového trhu vyplývá, že veletržní průmysl po hospodářské krizi znovu nabírá dech. Ve srovnání s rokem 2009 se jedná o nárůst ve všech důležitých parametrech, jediným poklesem je počet novinářů na veletrzích,“ uvedla SOVA ČR.
Počet vystavovatelů i návštěvníků se loni dostal takřka na úroveň předkrizového roku 2008. Pronajatá plocha byla o zhruba desetinu nižší. „Pokles plochy se dal očekávat, jelikož krize donutila firmy šetřit, což se projevilo skromnější účastí. Počet vystavovatelů a návštěvníků se ovšem téměř vyrovnal výkonům před hospodářskou krizí, což můžeme považovat za výrazný úspěch celého odvětví,“ stojí v komentáři SOVA ČR.
Souhrnné údaje o veletrzích v ČR v letech 2002 až 2010
Rok | Plocha m2 | Počet vystavovatelů | Počet návštěvníků | Počet akteditovaných novinářů |
---|---|---|---|---|
2010 | 863.889 | 31.345 | 2,950.405 | 7146 |
2009 | 816.554 | 28.458 | 2,717.869 | 8040 |
2008 | 1,067.787 | 31.707 | 3,007.545 | 8441 |
2007 | 1,023.754 | 30.116 | 2,872.119 | 9207 |
2006 | 1,055.415 | 31.388 | 3,149.624 | 9557 |
2005 | 996.314 | 32.289 | 3,169.951 | 10.150 |
2004 | 927.018 | 29.843 | 3,229.814 | 9674 |
2003 | 909.661 | 31.460 | 3,345.550 | 9594 |
2002 | 850.566 | 31.740 | 2,729.416 | 10.089 |
Zdroj: SOVA ČR
Průměrná výstavní plocha tuzemských veletržních a výstavních akcí se v posledních letech snižuje. Zatímco ještě v roce 2008 v případě auditovaných akcií činila 7419 metrů čtverečních, tak loni klesla na 6151 metrů čtverečních.
Vývoj v roce 2010 ovlivnil i velikost veletržních akcí, jelikož žádná z nich nezískala více než 750 vystavovatelů. Zhruba polovinu všech veletrhů a výstav v ČR tvoří akce, na kterých není více než stovka vystavovatelů. „Ekonomické souvislosti trhu se projevily i u největších akcí, které se z kategorií nad 700 vystavovatelů přesunuly do kategorie nad 500 vystavovatelů,“ upozornila SOVA ČR.
Vývoj počtu veletržních akcí v letech 1999 až 2010
2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet analyzovaných veletržních akcí | 192 | 193 | 205 | 196 | 218 | 277 | 205 | 203 | 201 | 212 | 233 | 263 |
Z toho počet auditovaných akcí | 82 | 91 | 103 | 102 | 113 | 114 | 113 | 100 | 105 | 83 | 91 | 92 |
Zdroj: SOVA ČR
Mezinárodních veletrhů bylo loni v Česku stejně jako o rok dříve zorganizováno 46. Dominantní postavení si nadále udržuje společnost Veletrhy Brno, na kterou loni připadlo 35 mezinárodních akcí. Firma díky tomu měla v tomto sektoru podíl 76,1 procenta. Mezinárodní veletrhy mají v portfoliu také společnosti Incheba Expo Praha (10,9 procenta), Výstaviště Flora Olomouc (8,7 procenta), Ostravské výstavy (2,1 procenta) a Progres Partner Adversiting (2,1 procenta).
První pětka českého veletržního a výstavního trhu loni reprezentovala přes 94 procent výkonu celkového auditovaného trhu, 97 procent plochy, 95 procent vystavovatelů a 94 procent návštěvníků. Dlouhodobým lídrem je společnost Veletrhy Brno. V posledních dvou letech se na druhou pozici z hlediska plochy a návštěvníků českého auditovaného trhu propracovalo Výstaviště České Budějovice, které na této pozici vystřídalo Inchebu Praha.