Volkswagen zřejmě manipuloval s měřením emisí | E15.cz

Vše o designu

Vše o designu Vstoupit do speciálu

Volkswagen zřejmě manipuloval s měřením emisí i u novějších motorů, kauza se má týkat i škodovek

ČTK

Koncern Volkswagen (VW) zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších motorů emisní normy Euro 6. Tvrdí to německá televizní a rozhlasová stanice SWR. Daný typ motoru koncern od roku 2012 montoval do statisíců aut, včetně těch, která vyrábí automobilka Škoda. Podle SWR se to zřejmě týká i vozů Volkswagen, Audi a Seat, koncern ale tvrzení SWR popírá. Německé ministerstvo dopravy uvedlo, že podezření nejsou nová, nelegální postup automobilek v tomto případě ale nezjistilo.

Z utajených dokumentů koncernu, které má SWR k dispozici, vyplývá, že motory řady EA288 mají software, který rozpozná, zda je auto v normálním provozu, nebo jsou u něj právě měřeny emise. Díky tomu mohou auta množství emisí upravit tak, aby motory v testech prošly. V normálním provozu jich pak mohou produkovat více.

"Auto pozná, zda je zrovna testováno," je přesvědčen emisní expert Axel Friedrich, který měl možnost do materiálů z oddělení technického vývoje Volkswagenu z konce roku 2015 nahlédnout. Když je vůz testován, přidává podle něj dostatek látky AdBlue, která pomáhá snižovat emise. Když testován není a je v normálním provozu, používá AdBlue mnohem méně.

Volkswagen zaplatí 96,5 milionu dolarů kvůli chybným údajům o spotřebě

V interních materiálech koncernu, které má SWR k dispozici, je řeč o "rozpoznávání cyklu", v němž se auto nachází, a také o strategiích dávkování AdBlue v "cyklu a mimo cyklus".

Volkswagen, který v minulosti manipuloval s měřením emisí u milionů dieselových vozů, tvrdí, že auta s naftovým motorem EA288 různé cykly nerozpoznávají, a také, že neobsahují žádné nepovolené zařízení, které by množství emisí ovlivňovalo. Podle vyjádření VW se v každém vozidle používají přípustná deaktivační zařízení.

Zabraňují například poškození motoru ve zvláštních jízdních situacích nebo jsou nutná z technických důvodů při spouštění motoru. Taková deaktivační zařízení jsou podle VW nezbytná, používají je všichni výrobci a Německý úřad pro motorová vozidla je o nich v rámci typového schvalovacího procesu EC výslovně informován.

NYT: Volkswagen stlačil náklady na baterie elektroaut pod hranici, kde měly být až za pět let

"Při hodnocení deaktivačních zařízení nebo jiných emisních strategií tedy není relevantní, zda výrobce takové zařízení používá, ale spíše, zda je přípustné, nebo nepřípustné. U motorů EA288 se používají pouze přípustná deaktivační zařízení," řekl mediální zástupce Volkswagenu v Česku Jan Klíma.

"Povinné pokyny pro použití zajišťují, že jízdní křivky se nepoužívají k dosažení souladu s emisními limity. Na základě našich současných znalostí výsledky všech zkoušek a měření provedených v posledních letech potvrzují zjištění, že použití jízdních křivek u motorů EA288 nemá nebo nemělo žádný vliv na dodržování emisních limitů," dodal.

"Společnost Škoda Auto naftové motory řady EA288 nevyvíjela, a proto se nemůže k této problematice přímo vyjadřovat," řekl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

Maďarská firma nabídne v Praze ke sdílení stovku elektrických Volkswagenů

Německé ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že podezření související s motory řady EA288 nejsou nová. Německé úřady u těchto modelů už v roce 2016 uskutečnily měření, při nichž ale neodhalily žádná nepřípustná deaktivační zařízení, ani v podobě nepřípustného rozpoznávání různých cyklů.

Právník Andreas Baier, který u soudů zastupuje klienty s manipulovanými motory, je ale přesvědčen, že nové informace dieselovému skandálu dodávají zcela jiný rozměr. "Pro nás to znamená, že Volkswagen klamal zákazníky i u nástupnického modelu (motoru)," uvedl.

Kvůli skandálu, který se týká zhruba devíti milionů prodaných aut koncernu, u nichž se manipulovalo s měřením emisí, čelí obžalobě i někteří vysoce postavení manažeři firmy, včetně bývalého šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna. Obžaloba tvrdí, že svým podílem na emisním skandálu způsobili škody v celkové výši 78 miliard eur (asi dva biliony korun).


Základní údaje o emisním skandálu automobilového koncernu Volkswagen najdete zde >>>


 

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!