Vývoz šrotu překonal rekord | E15.cz

Vývoz šrotu z Česka překonal historický rekord

Vývoz šrotu z Česka překonal historický rekord
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: ČTK

Jan Stuchlík

Nižší spotřeba šrotu při výrobě oceli v ArcelorMittal Ostrava a v roce 2015 zavřená ocelárna Vítkovice Steel vedly loni k vývozu více než dvou milionů tun šrotu.

Z Česka se loni vyvezlo historicky nejvyšší množství železného šrotu. Z dat Českého statistického úřadu za leden až listopad vyplývá, že objem vyvezené ocelářské suroviny by se mohl dostat nad 2,1 milionu tun. Naposledy se z Česka vyvezlo přes dva miliony tun šrotu v roce 2014. Loňský nárůst souvisí s nižší spotřebou šrotu v českých hutích.

„Už v roce 2015 skončila výroba oceli ve Vítkovice Steel. Ročně se tam spotřebovalo v průměru 145 tisíc tun šrotu. Toto množství se nyní musí vyvážet,“ vysvětluje Vladimír Toman z Ocelářské unie.

Loni spotřeboval méně šrotu také ostravský Arcelor-Mittal. „V roce 2017 nakoupil zhruba o třetinu šrotu méně než v předchozích letech, což mělo za následek i vyšší export,“ vysvětluje Vladimír Bureš, obchodní ředitel šrotařské společnosti TSR Czech Republic. Kvůli nižší spotřebě se loni také dovezlo nejméně šrotu od roku 2010. Do Česka obchodníci přivezli méně než půl milionu tun ocelářské suroviny.

Znovuzvolení Zemana pomůže i šéfovi ČEZ

Ročně české ocelárny spotřebují zhruba 2,3 milionu tun šrotu. K surovému železu ho přidávají v průměru čtyřicet procent. Ocelářská unie předpovídá, že z celkové produkce více než tří milionů tun železného a ocelového šrotu se z Česka bude i v příštích letech vyvážet kolem dvou milionů tun. Naprostá většina šrotu míří z Česka do Evropy.

„V Evropě se poptávka po železném šrotu loni zvýšila, protože se výrobcům oceli dařilo stejně jako celé ekonomice. Vyšší poptávka po oceli je pevně spjata i s vyšší poptávkou po šrotu,“ dodává Bureš.

Podle statistik světové ocelářské asociace World Steel se loni v Evropě vyrobilo 168,7 milionu tun oceli, meziročně o 4,1 procenta více. Navzdory vyšší evropské výrobě ale dlouhodobě platí, že šrotu je v Evropě nadbytek.

Více než dvě třetiny z evropského exportu končí v Turecku. Právě tamní poptávka a ochota platit za šrot určuje podle odborného serveru Mettal Bulletin také ceny šrotu pro evropské ocelárny. Za poslední rok ocelový šrot zdražil na londýnské burze LME ze 183 na více než 360 dolarů za tunu, tedy na dvojnásobek.

V Německu testovali škodlivost automobilových emisí na lidech

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!