V Německu testovali škodlivost automobilových emisí na lidech

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Volkswagen
Volkswagen
Ilustrační foto
Volkswagen
Volkswagen
7
Fotogalerie

Německem opět hýbá automobilový skandál. Výzkumná instituce založená trojicí automobilek Volkswagen, Daimler a BMW schválně nechávala lidi vdechovat oxid dusičitý.

Škodlivost látek z automobilových výfuků se netestuje jen na opicích, ale už i na lidech. Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí v dopravním sektoru provedlo mezi lety 2012 a 2015  „krátkodobou inhalační studii o působení oxidu dusičitého na zdravých lidech“, zjistil německý list Süddeutsche Zeitung.

Pětadvacet lidí se tehdy v nemocnici v Cáchách podrobilo experimentu, při kterém vdechovali tři hodiny oxid dusičitý v různé koncentraci. Výzkumné sdružení, které založili v roce 2007 automobiloví giganti BMW, Volkswagen a Daimler, studii ukončilo s tím, že nebyl nalezen žádný negativní účinek látky. Sdružení bylo až do svého rozpuštění v minulém roce označováno za součást automobilové lobby.

Vedoucí výzkumu Thomas Kraus ovšem uvedl, že studie má jen nízkou relevanci, neboť nelze její výsledky aplikovat na celou společnost. Oxid dusičitý se totiž na celkovém znečištění ovzduší podílí jen zčásti. Studii nicméně kritizovaly jiné výzkumné instituty a lékaři, kteří varují, že vdechování látky může způsobit potíže s dýcháním i kardiovaskulárním systémem.

Německá vláda řečené testy ostře odsoudila, uvedl Süddeutsche Zeitung. "Tyto testy na opicích nebo dokonce lidech nejsou v žádném případně odůvodnitelné," řekl mluvčí vlády Steffen Seibert. Německé ministerstvo životního prostředí studii označilo za neseriózní a troufalou. Samy automobilky Volkswagen a Daimler se od výzkumu distancovaly a věc prý nechají prošetřit.

Právě oxid dusičitý nicméně sehrál klíčovou roli v emisním skandálu Volkswagen, který manipuloval s testy emisí oxidů dusíku, aby vyhověl požadavkům amerických úřadů týkajících se dieselových motorů. Kvůli manipulacím v tzv. kauze dieselgate byl již odsouzen manažer Volkswagenu Oliver Schmidt, obvinění jsou také další manažeři.

Výzkumník Kraus nicméně oponuje, že studie neměla s tímto emisním skandálem nic společného, testovaní lidé byli prý vystavováni takovému množství oxidu dusičitého, které je povoleno na pracovištích. Organizace Lobby Control přesto upozornila na fakt, že profesor toxikologie Helmut Greim, který se podílel na experimentech, se zároveň podílel šetření kauzy dieselgate.