Hanč s Půrem založili novou participační firmu. Developerům usnadní složité povolovací procesy

Marek Hanč a Ivo Půr založili novou participační firmu.

Marek Hanč a Ivo Půr založili novou participační firmu. Zdroj: Petr Lebeda

Sandra Sýkorová

Participace veřejnosti se v posledních letech stává nedílnou součástí udržitelného urbanismu. Už to nejsou jen města, kdo zapojuje občany do rozhodování, stále častěji se k participaci uchylují i developeři. Zdlouhavé povolovací procesy, složitá byrokracie a nedůvěra veřejnosti jsou v Česku pro velké projekty významnou brzdou. Podle Renaty Klánové, výkonné vedoucí nově vzniklé společnosti Hero & Outreach, dceřiné firmy agentury Hero & Outlaw Marka Hanče, je řešením včasná, transparentní a smysluplná komunikace. V čele Hero&Outreach stojí Ivo Půr.

„S participací je důležité začít ideálně už v momentě záměru. Pokud její potřeba vznikne až ve chvíli, kdy dojde ke sporu, často vyvolaného nedostatkem informací nebo neznalostí lokálního kontextu, může být na efektivní zapojení relevantních aktérů už pozdě,“ upozornila Klánová během panelu na konferenci Udržitelné Česko, kterou uspořádala e15. Právě participace je podle ní nástrojem prevence. Umožňuje předcházet zbytečným nedorozuměním zúčastněných stran, zvyšuje důvěru veřejnosti a urychluje celý proces, který se kvůli konfliktům může i prodražit.

Participace však není jednorázové gesto. „Musí být pravidelná, aby si lidé zvykli, že mají možnost ovlivňovat své okolí, a také je důležité doručit slibované výsledky,“ dodává Klánová.

Měření přínosu

Zda participace opravdu funguje, lze podle Klánové zjistit také jednoduchým způsobem pomocí dotazníků před realizací a po realizaci projektu. Společnost Hero & Outreach využívá vlastní online nástroje pro zapojování veřejnosti i monitoring sociálních sítí. Ty pomáhají sledovat nálady veřejnosti a včas reagovat na takzvaný „humbuk hlasité menšiny“ – tedy jednotlivce, kteří svým vystupováním na sociálních sítích dokážou výrazně ovlivnit veřejné mínění. Pozitivní soulad se „sousedy“ je nutné vnímat jako dlouhodobé zvýšení hodnoty projektu.  

Důvěra mezi developery nebo úřady a místní komunitou je v Česku stále slabá. „Je proto potřeba budovat transparentní a otevřenou komunikaci, která nesmí být jen ‚na oko‘, jinak ztrácí efekt,“ říká Klánová. Cílem Hero & Outreach je nabídnout právě komunikační most mezi investory, městy a veřejností.

Zástupce šéfredaktora e15 Jan Novotný a Renata Klánová z Hero & OutreachZástupce šéfredaktora e15 Jan Novotný a Renata Klánová z Hero & Outreach | Zdroj: e15

Když občané rozhodují

Participaci začala ve větší míře využívat města a městské části před deseti lety a jedním z nejrozšířenějších nástrojů jsou takzvané participativní rozpočty. Město vyčlení část prostředků a obyvatelé hlasují, na jaký projekt je využít. U developerů je podle Klánové častější, že investoři mají konkrétní záměr projektu a získávají k němu zpětnou vazbu od veřejnosti a zapojených stakeholderů.

Za příklad povedené participace uvedla Klánová rekonstrukci Polikliniky Pod Marjánkou na Praze 6. Veřejnost byla zapojena prostřednictvím ankety – nejprve pacienti a obyvatelé, následně i zdravotnický personál. Výstupy z těchto konzultací se staly podkladem pro architektonickou studii.