Letos se bude rekordně stavět, slibují silničáři

ilustrační foto, Stavba dálnice D3

ilustrační foto, Stavba dálnice D3 Zdroj: Jan Sindelar

Po loňském dosti hubeném roce chtějí letos státní silničáři znovu mohutně rozhýbat výstavbu velkých projektů. Pokud se ambiciózní záměry Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podaří naplnit, začnou práce rovnou na desítce nových dálničních stavenišť. K tomu je třeba připočítat také plánovanou rekonstrukci dalších čtyř úseků D1, tedy zhruba 23 kilometrů nejstarší české dálnice.

Oproti loňsku, kdy se rozjelo pět staveb pouze na silnicích první třídy, je to významný pokrok. Silničáři mimo jiné počítají, že začnou akce, které z administrativních či finančních důvodů v minulých letech zamrzly. Mohutně se má začít budovat například na jihu Čech, kde se bude poklepávat na základní kámen hned na čtyřech úsecích o celkové délce 28 kilometrů. Dálnice D3 se tak poprvé dotkne krajského města.

V březnu má začít dostavba čtrnácti kilometrů dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem v hodnotě pěti miliard korun. K nejdelším novým staveništím se má zařadit i po léta zablokovaná D8 z Lovosic do Řehlovic a zlínská R49 z Hulína do Fryštáku. Tam budou muset silničáři nejprve pochytat křečky a přemístit je do nového bydliště.

stavby silnicstavby silnic | E15

Svá úskalí však mají téměř všechny plány. Některé leží na antimonopolním úřadu, jiné se snaží zablokovat ekologové. U Přerova například silničáři léta řešili průchod skládkou popílku. „Nová vláda se chce více věnovat investiční výstavbě, v tom vidím naději do budoucna. Musíme doufat, jednat s Evropskou komisí a neházet sami sobě klacky pod nohy,“ je opatrně optimistický profesor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Pro své záměry má ŘSD nejlepší finanční předpoklady. Státní fond dopravní infrastruktury totiž nabízí rekordních 94 miliard, z toho si státní silničáři mohou sáhnout až na 47 miliard korun. K utrácení nutí ŘSD mimo jiné fakt, že letošek skýtá poslední možnost čerpat evropské peníze ze starého operačního programu Doprava. Nový program přitom ještě Brusel neschválil.

Ťok dává lhůty
Pokud se do konce roku 2016 nepodaří ve veřejné soutěži najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se ministerstvo dopravy k dálničním známkám pro kamiony. V České televizi to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Smlouvy se současným provozovatelem, firmou Kapsch, podle něho neumožňují prodloužení tohoto kontraktu. Šéf rezortu dopravy rovněž prohlásil, že pokud stavební společnost Eurovia nezačne v určené době řešit problémy s mosty v Ostravě, kterým hrozí zřícení, stáhne stát její bankovní garance. Následně vypíše nové výběrové řízení na jejich opravu. Ťok by ovšem byl rád, kdyby stavební práce začaly nejpozději v dubnu.