Německé stavebnictví se může nadechnout, stát posílí investice | E15.cz

Německé stavebnictví se může nadechnout, stát posílí investice

stavba dálnice
stavba dálnice
• 
ZDROJ: E15

Igor Záruba

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Německé stavebnictví se dočkalo průlomu v myšlení politiků. Velká koalice CDU/CSU a SPD pod vedením kancléřky Angely Merkelové vyslyšela volání po navýšení investic do dopravní a informační infrastruktury a souhlasila s posílením rozpočtových výdajů. Objem spolkového příspěvku do oboru takto stoupne ze slibných 10,3 miliard eur v roce 2014 na 12,9 miliard v roce 2017, na širokopásmový internet půjde dalších 1,1 miliardy eur.

„Doposud stát zvyšoval investice hlavně v období krize, aby zmírnil její dopad. Investovalo se proti chudobě. Nyní to jsou investice do prosperity. Je to nejsilnější signál hospodářské politiky od změny energetické koncepce,” uvedl pro E15 na Dni Hlavního svazu německého stavebního průmyslu šéfanalytik této instituce Josef Hladik.

Spolkové ministerstvo dopravy, zaznělo na kongresu, připravuje navíc generaci deseti projektů. Půjde o součást programu spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Objem těchto prostředků činí sedm miliard eur. Projektování, výstavba, financování, provoz a údržba připadne, na rozdíl od dosavadního vypisování a zadávání veřejných zakázek, do odpovědnosti privátního partnera.

Stavební úřady nestíhají

Rizikem nově vzniklé situace, která nutí stavební firmy a jejich manažery k předkládání řady návrhů a k nasazení maxima sil na stavby, vidí Hlavní svaz německého stavebního průmyslu v nedostatečné připravenosti vhodných záměrů, a to ze strany veřejné správy. Na „seškrtaných“ stavebních úřadech chybí personál pro rychlou reakci na vzniklou poptávku.

„Tam, kde se tyto kapacitní mezery nadají rychle překlenout, měli by veřejní zadavatelé využít know-how stavebních podniků,“ zdůraznil prezident svazu Thomas Bauer.

Spolkové investice do dopravních cest (v mld. eur)
2014 2015 2016 2017 2018
Silniční doprava 5,48 5,06 6,06 6,56 6,16
Železnice 3,99 4,60 4,98 5,03 5,48
Vodní cesty 0,79 0,99 1,07 1,16 1,05
Kombinovaná doprava 0,03 0,13 0,13 0,13 0,13
Dopravní cesty celkem 10,29 10,79 12,248 12,89 12,82

Pramen: BMVI

Větší přísun peněz do sektoru požadovala jeho organizace dlouhodobě, podporu našel ve Spolkovém svazu německého průmyslu (BDI) a odborové centrále DGB. Loni v listopadu vyčíslily oba subjekty potřebu přidat ročně aspoň čtyři miliardy.

Nálada se lepší s počasím

V prvním čtvrtletí tohoto roku vládl ještě v branži i na politické scéně pesimismus: tržby klesly meziročně o tři procenta. S nástupem jarního počasí a s vidinou letní sezóny se nálada začala měnit k lepšímu, důvod k optimismu poskytl především objem průmyslových zakázek, které stouply o tři procenta. Jde o trend, který trvá tři roky.

„Tržby se letos zvednou nominálně o dvě, reálně o jedno procento,“ očekává svaz. Tahounem by měla být bytová výstavba. Dokončeno má být až 255 tisíc bytů, přičemž odborníci odhadují reálnou potřebu na 300 tisíc jednotek.

Podíl stavebních investic na hrubém hospodářském produktu Německa se od boomu po sjednocení v polovině 90. let snížil z tehdejších 14,6 procenta na 9,2 procenta v roce 2010. Loni obnášel 9,8 procenta. Odvětví zaměstnává zhruba 760 tisíc lidí. Do důchodu loni odešlo 16 tisíc kvalifikovaných osob, do učebního oboru jich nastoupilo pouze 10 600.

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.