Obří železniční tendr: velcí zlevnili, s nejnižší cenou přišly Metrostav a Swietelsky

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Čtvrtý koridor v Praze mezi Hostivaří a jižním portálem vinohradských tunelů postaví nejlevněji sdružení firem Metrostav a Swietelsky Rail. Sdružení přišlo s cenou 3,5 miliardy korun (přesně 3,487 mld.), když předpokládaná cena byla o sto milionů vyšší. Jde o největší železniční tendr posledních let. Stát vypsal soutěž už podruhé, napoprvé se přitom dostal s cenou ještě níže.

Výsledek dnešního otevírání obálek na Správě železniční dopravní cesty má server E15.cz potvrzen ze dvou zdrojů. Samotná SŽDC jej odmítla sdělit. Na druhém místě skončilo sdružení Eurovia a Strabag Rail s cenou 3,7 miliardy korun (3,680 mld.), jen o pouhých šest milionů dražší pak je konsorcium litoměřické firmy Chládek & Tintěra s rakouskou Habau.

Celkem přišlo šest nabídek, pouze jediná od OHL ŽS překročila čtyři miliardy. Nabídky firem nyní poputují ke komisi k posouzení kvalifikace. Právě kvalifikace posunula příběh hostivařského koridoru k už druhému tendru. První soutěž správa železnic zrušila v srpnu těsně před vyhlášením výsledků s odůvodněním, že nemůže dostatečně posoudit kvalifikaci.

Následná kontrola z ministerstva dopravy pak označila zdůvodnění jako nejasné, samotné zrušení tendru prý ale bylo zákonné. V celém příběhu hraje klíčovou roli litoměřická firma Chládek & Tintěra, která v prvním tendru nabídla nejnižší cenu 3,4 miliardy a jako jediná se dostala pod projektový předpoklad (3,6 miliardy).

Všechny ostatní firmy tehdy přišly s cenami nad čtyři miliardy, druhá byla stejně jako nyní Eurovia se Strabagem a cenou 4,3 miliardy. Stavební giganty tak v druhém tendru mohla donutit k nižší ceně právě účast menší společnosti Chládek & Tintěra. Ta svou vyšší cenu v novém tendru zdůvodňuje zpřísněním podmínek a nutností vytvořit sdružení.