Ochota pojistit si svůj dům či domácnost po povodních ještě klesla

Video placeholder
rop
Diskuze (1)

Pojišťovny už nemohou být jen likvidátorem škod. Pokud mají uspět, musejí se podle Václava Geletiče z Kooperativy soustředit na služby, asistenci a na prevenci. „Potřebujeme mít kontakt s klientem mnohem častěji než jednou za rok,“ prohlásil v rámci konference e15 REsummit 2025.

V České republice obecně není pojištění majetku příliš populární. Podle Geletiče zde není pojištěných přes 1,6 milionu domácností, což je asi třetina celku. Ochota uzavřít smlouvu kupodivu nestoupla ani po loňských povodních. Naopak podle průzkumu Kooperativy ještě klesla, a sice zhruba o tři procenta. Standardní odpověď na otevřenou otázku zněla: Už se to stalo, tak už se to nestane znova.

Celý loňský rok se nesl nejen kvůli této katastrofě ve znamení nárůstu škod. Samotné povodně stály celý trh kolem dvaceti miliard korun. Kromě toho se projevují nárůstem škod i takové trendy, jako je třeba globální oteplování.

Procenta pojistných událostí jsou u nemovitostí a domácností podobná jako třeba u aut. „Že venku bourají auta všichni vidíme,“ říká Geletič. Frekvence škod se u nich pohybuje kolem čtyř procent. „Tudíž čtyři lidé ze sta nabourají,“ upřesňuje. U pojištění majetku je podle něj číslo úplně stejné. Čtyři procenta ze stovky mají každý rok nějakou pojistnou událost.

Aby se pojišťovnám na takto postaveném trhu dařilo, musejí do budoucna nabízet víc než jen „uklízení nepořádku“. Například rozvinout roli asistenční, ale také škodám předcházet. Tomu mohou pomáhat například rozesílaná upozornění, že se blíží bouřka, nebo chytré uzávěry vody, které detekují, že průtok je podezřele vysoký. Podobně i světla simulující, že je někdo doma. „Jen na pojištění nejsme schopni přežít,“ prohlásil.

Důležité také podle Geletiče, který řídí vývoj produktů, bude, aby pojišťovny své produkty cílily na konkrétní skupiny. Ať už jde o obyvatele nájemních bytů, majitele domů, chataře a chalupáře nebo o majitele fotovoltaik.

Vstoupit do diskuze (1)