OHL ŽS se vrátila na dálnici D1, Žák slibuje přísnější kontrolu víceprací

Modernizace dálnice D1

Modernizace dálnice D1 Zdroj: ctk

Firma OHL ŽS opět začala dnes opravovat problémový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Oprava se nedávno zastavila, když OHL ŽS uvedla, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolují.

Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek řekl, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Teď neřešíme ekonomické podmínky, ale soustředíme se na technickou část,“ upozornil Komárek.

„Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222,“ uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. „Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014,“ dodal Krátký.

Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvedl, že dnes se uskuteční kontrola dokumentace sporných objektů, která by měla ověřit postup ŘSD a zjistit, zda jsou požadavky na vícepráce akceptovatelné.

Podle prvního náměstka ministerstva dopravy Lukáše Hampla bude úřad postup prací nepřetržitě monitorovat, uvažuje se dokonce o nasazení kamerového systému. Hampl varoval, že ministerstvo pod hrozbou pracovněprávních postihů nepřipustí navýšení víceprací, které nebudou odpovídat schválenému dokumentu. „Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byl ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme,“ prohlásil Hampl.

Problémy nastaly i jinde, stavělo se ale dál

Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka problém vyplývá ze změny obchodních podmínek, které říkají, že veškeré vícepráce musí být dopředu nahlášeny a schváleny, a bez toho je nelze zaplatit. „Je to exemplární případ, a tím by se měla najít rovnováha mezi zhotovitelem a investorem,“ uvedl Čermák.

„Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek,“ uvedl v pondělí ministr. Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se státní investorské organizace s ministrem dohodly k udržení nákladů na práce nad rámec dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.