První úsek Staroměstského jezu je obnovený. Stavbaři zpracovali kilometry dubových trámů
První z pěti šedesátimetrových úseků Staroměstského jezu v Praze na Vltavě se vrátil do podoby ze třináctého století. Stavbaři vybourali původní konstrukci a nahradili ji novým dubovým roštem ukotveným do dřevěných pilot a vyplněným žulovými deskami.
Technici Metrostavu teď připravují rekonstrukci druhého úseku. Pomocí provizorního hrazení vytvářejí ochrannou jímku, aby si zajistili suchý prostor pro další práci. Do konce roku chtějí stihnout vybetonování základové desky. Praha se tedy může těšit na další lodní betonáže, jaké zažila už v srpnu. Pak práce přestanou a začnou zase na jaře.
„Zhotovitel se úkolu zhostil zodpovědně, a i když mu hydrologické podmínky v podobě zvýšeného průtoku vody ve Vltavě příliš nepřály, dokázal první etapu dokončit a je již dobře připraven na zbylé etapy,“ uvedl Jan Šimůnek, správce stavby ze státního podniku Povodí Vltavy, investora rekonstrukce Staroměstského jezu.
Metrostav na stavbě použil například 160 let staré duby a kvalitní žulový kámen z blokové těžby. „Celková délka dřevěných trámů pro kompletní roštovou konstrukci přesahuje dva kilometry. Jen pro představu: Pokud bychom trámy skládali za sebe na Karlův most, vytvořily by čtyři souvislé řady,“ vysvětlil Daniel Boďa, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.
Projekt skončí v roce 2024 s tím, že stavební práce se vždy omezí na období od jara do podzimu. Investiční náklady přesahují 112 milionů korun.
Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez leží mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou. Pochází ze třináctého století a s konstrukcí takzvaného pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí. V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť už prošel mnoha menšími opravami.
Cílem nynější kompletní rekonstrukce je vrátit památkově chráněnému dílu historickou podobu. V polovině dvacátého století byla někdejší kamenná výplň dřevěného roštu zaměněna za betonovou. Stavbaři využívají v co největší míře historické postupy a dřevěný rošt opět vyplňují kamennými deskami, stejně jako jejich prapředchůdci v době původní výstavby.