Apple osekává nabídku. Končí dva modely zaměřené na prémiové zákazníky

Rozměry HomePodu mini jsou oproti tomu velkému skutečně mini.

Rozměry HomePodu mini jsou oproti tomu velkému skutečně mini. Zdroj: Apple

Prémiové výbavě iMacu Pro odpovídala i prémiová cena.
HomePod má poměrně jednoduchý design, aby nerušil žádný interiér.
K dispozici byly u HomePodu černá a bílá barva. Ta první už je v americkém Apple Online Store vyprodaná.
HomePod může stejně jako Apple TV a iPad fungovat i jako centrum domácnosti k plnému využívání jejích chytrých funkcí.
I HomePod mini má na horní straně displej značící komunikaci se Siri, jsou zde ještě tlačítka na ovládání hlasitosti.
6
Fotogalerie

Společnost Apple přestala vyrábět iMac Pro, výkonný počítač zaměřený na profesionály. Zároveň ukončila prodej výkonného chytrého reproduktoru HomePod. Končí tak dvě zařízení zaměřená na ty, kteří nemají hluboko do kapsy, jejich místo přinejmenším prozatím zaujmou modely nižší kategorie.

Apple začal iMac Pro prodávat před Vánoci roku 2017. Určen byl takovým profesionálům, kteří upřednostňují řešení all-in-one, tedy takové, kdy je veškerý hardware integrovaný v samotném monitoru. O ukončení prodeje se přitom hovořilo již delší dobu, a to především v souvislosti s ukončením spolupráce s firmou Intel a představením vlastních procesorů Apple Silicon. Těmi začala společnost osazovat své počítače v loňském roce. Zákazníci přitom zájem o tento počítač měli. Když v on-line obchodu Applu zmizely všechny verze iMacu Pro až na tu základní a u ní se objevilo, že je k dispozici jen do vyprodání zásoby, vykoupili je lidé za pouhých 12 dní.

Apple hodlá ještě letos postupně na své vlastní čipy převést celé portfolio počítačů iMac. Kdyby se zpozdil, musel by déle poskytovat podporu pro zařízení s Intelem a také by byl nucen souběžně vyvíjet dva operační systémy, každý pro příslušnou platformu.

S procesory Intel jsou tak nyní k dispozici základní iMacy, MacBooky Pro a Mac Pro. Na konci tohoto roku by ale být už nemusely, a pořád je zde přitom silná uživatelská skupina, která se novinek bojí. Nové čipy od Applu totiž trpí různými „porodními“ bolestmi. Apple se ale v tomto ohledu snaží. Už v červnu bychom měli na vývojářské konferenci společnosti vidět nástupce systému macOS Big Sur, který by mohl samotnou použitelnost strojů s čipy Apple Silicon posunout zase o kus dál.

Místo „dospělého“ HomePodu jen jeho mini verze – počítač iMac Pro – není jediným aktuálním škrtem Applu v nabídce. Chytrý reproduktor HomePod stahuje Apple z nabídky po pouhých třech letech od zahájení prodeje. Nyní je k dispozici už jen na některých trzích, a to jen do vyprodání zásob. Společnost se k ukončení HomePodu oficiálně vyjádřila magazínu TechCrunch. Vysvětluje, že svou pozornost soustředí na model HomePod mini, který představila loni v říjnu. Původní HomePod nicméně bude stále dostávat potřebné aktualizace systému a podobně jako je tomu u iMacu Pro, i on by měl být tedy po následujících pět let plně servisovatelný.

Zda to bude platit pro české uživatele, je otázkou. HomePod totiž na domácím trhu skrze oficiální distribuční síť dostupný nikdy nebyl. Jeho úspěch totiž stojí a padá s hlasovou asistencí Siri, která naší mateřštinou nevládne. HomePod si nicméně Češi v tuzemských e-shopech pořídit mohli, za částku kolem deseti tisíc korun je stále k dispozici. Jedná se ale o šedý dovoz.

Cena a zaměření prvního inteligentního reproduktoru Applu znamenala, že nikdy nepřitahoval masy uživatelů, stal se spíše záležitostí pro věrné fanoušky značky. Díky tomu se neprodával nijak dobře, to nicméně i z důvodu nastavené ceny. Dát 349 dolarů za reproduktor, se kterým si může popovídat, bylo i na americké zákazníky hodně, když už v té době bylo na trhu mnoho jiných a o poznání levnějších konkurenčních přístrojů, například Amazon Echo nebo Google Nest.

Jenže Apple potřeboval získat zpět nemalé investované finance. Na HomePodu pracoval pět let a vystavěl kvůli tomu také speciální vývojové centrum. Záměr ale úplně nevyšel, proto přišlo na jaře roku 2019 zlevnění a reproduktor dostal novou cenovku 299 dolarů. Ani potom ale nebyl příliš úspěšný. Proto přišel HomePod mini. Ten je nejen logicky výrazně menší a méně výkonný, ale především přinesl přijatelnou cenovku. Devadesát devět dolarů už totiž představuje konkurenceschopnou nabídku.

Apple tak ukončil výrobu dvou prémiových modelů ze své nabídky, na jejichž místě jsou nyní pouze jejich nástupci s přídomkem mini, s osekanými funkcemi a nižší cenou. V podání Applu, tedy značky vnímané jako luxusní a drahé, tak část trhu obsazují zařízení nižší kategorie.

Je tak možné, že až se zapomene na původní HomePod, označení mini bude odstraněno, nebo dokonce přejde na ještě menší v budoucnu představený model. Jestli se však už letos dočkáme nástupce, není známo. Analytici se k tomuto nijak nevyjadřují.