Apple sází na soukromí, Zuckerberg na tom chce vydělat | E15.cz

Apple zvyšuje sázku na soukromí, Zuckerberg na tom chce vydělat

Filip Zelenka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Technologický gigant Apple se rozhodl změnit přístup k ochraně soukromých dat. Třetím stranám chce na svých zařízeních už „brzy na jaře“ omezit sběr dat o chování uživatelů. Přesněji řečeno, od uživatele bude vyžadovat přímý souhlas, aby třetí strany mohly začít sledovat jeho pobyt v on-line prostoru. Záměr Applu sklidil tvrdou kritiku zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga.

Na zařízeních Applu bude nutné uživatele u každé aplikace požádat, aby explicitně souhlasil se sběrem dat i mimo tuto aplikaci. Dosud totiž musel trackování vypínat, protože začínalo bez jeho souhlasu. Teď bude naopak muset sledování zapínat. Změny jsou součástí politiky App Tracking Transparency, která má zajistit uživatelům větší kontrolu nad osobními údaji.

Výjimka se vztahuje na data první strany, tedy data Applu, která má od svých uživatelů k dispozici a se kterými pracuje v rámci vlastních aplikací. U těch bude i nadále třeba sběr dat zpětně vypnout. Celá myšlenka přístupu k osobním informacím Applu je tak založená na omezení pohybu dat mezi nesouvisejícími subjekty.

Apple tak pokračuje v sázce na ochranu soukromí, v čemž se zásadně liší zejména od Facebooku, který naopak na sběru dat postavil celý obchodní model. Proto také k nejtvrdším kritikům záměru Applu patří zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg. Tvrdí, že omezení sběru dat poškodí zejména malé firmy, podniky a tvůrce, kteří mohou díky správnému zacílení na potenciální zákazníky uspět na trhu a vyrovnat se zavedeným značkám s podporou marketingových odborníků. 

Zuckerberg nezůstal s kritikou Applu sám, ve Francii změna vedla k žalobě na Apple kvůli údajnému zneužití pozice na trhu. Antimonopolní úřad však obvinění odmítl s tím, že je nový přístup užitečný pro ochranu osobních údajů uživatelů. Své šetření tím však neuzavřel. Hodlá ještě zkoumat, zda Apple vynětím vlastních aplikací z omezeného sběru dat nevytváří dvojí standard, kterým upřednostňuje své aplikace.  

Facebook sice záměr Applu dál kritizuje, ale Mark Zuckerberg na něm našel alespoň něco, co by jeho sociální síti mohlo dokonce pomoci. Facebook a sesterský Instagram totiž loni zavedly funkci, která umožňuje prodávat zboží přímo na platformě.

„Je možné, že naše pozice dokonce posílí, pokud kroky Applu povedou k tomu, že na našich platformách bude více firem prodávat přímo, místo toho, aby prostřednictvím sběru dat hledaly zákazníky, kteří by stáli o jejich produkty mimo naše platformy,“ uvedl Zuckerberg v diskuzi na Clubhousu.

Facebook loni uveřejnil nástroj, díky kterému uživatelé snadno zjistí, jaké aktivity sociální síť zachytila. Z osobních dat přitom mohou těžit média, streamovací platformy či aplikace obchodních řetězců, zkrátka všechny webové stránky, které dotyčný navštíví a které ukládají a sdílejí informace o uživatelích získané právě díky analytickým nástrojům. 

Na základě shromážděných osobních údajů mohou analytické stránky zařadit konkrétního uživatele internetu do sociálně ekonomické třídy a na základě toho na něj cílit inzerci. Je podstatný rozdíl, zda se to týká 23letého vysokoškoláka z velkoměsta nebo 47leté úřednice z pohraniční vísky. Na každého bude mířit zcela odlišná reklama vzniklá právě na základě údajů sesbíraných o jejich aktivitách na internetu.

Právě z toho důvodu by mohla být ztráta dat o uživatelích zařízení značky Apple poměrně citelná. Majitelé iPhonů představují lukrativní cílovou skupinu, neboť na rozdíl od majitelů zařízení ostatních značek utrácejí na internetu podstatně více peněz. Na uživatele s mobilním zařízením využívající operační systém iOS teď globálně připadá zhruba 27 procent. Uživatelé Applu mohou být dál sledováni, avšak s podmíněným souhlasem jich zřejmě ubude.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah