Dvojí měření sledovanosti se blíží

Jan Andruško

Jan Andruško Zdroj: Tomas Zelezny

Tendr na provozovatele měření sledovanosti, který před nedávnem vypsalo nově vzniklé Sdružení pro měření sledovanosti (SPMS), postoupil o krok dál. Podle ředitele komunikace a PR televize Nova Josefa Koukolíčka se do něj přihlásily dvě firmy a vítěz bude znám během několika týdnů.

Elektronické měření sledovanosti má v období 2013–2017 zajišťovat společnost Mediaresearch. Nova ale výsledky tendru uskutečněného Asociací televizních organizací (ATO), v němž Mediaresearch zvítězil, neuznává.

Výsledkem je stav, kdy nejpozději v roce 2013 začne na televizním trhu fungovat systém dvojího měření sledovanosti. Jedno na objednávku ATO zajistí Mediaresearch, druhé pak dodá vítěz nynějšího tendru SPMS. Podle Jana Andruška, ředitele TV Nova, půjde o přechodnou záležitost. „Financovat dva takovéto projekty na jednom trhu není jednoduché,“ řekl Andruško deníku Mladá fronta E15 (rozhovor s Janem Andruškem najdete na www.E15.cz).

Mediaresearch již dříve v projektu měření sledovanosti avizoval některé změny. Projekt by měl například měřit odloženou televizní sledovanost, tedy takzvaný timeshift, který umožňuje libovolně přetáčet běžící program, přeskakovat reklamy nebo program různě pozastavovat. Hodnota zakázky se odhaduje na 300 milionů korun.

SPMS, jejímiž zakládajícími členy jsou Nova a mediální agentura Médea Jaromíra Soukupa, vzniklo právě v důsledku sporů kolem tendru na měření sledovanosti.

Dnes se schází valná hromada ATO, aby mimo jiné řešila přijetí nových členů, a to televize Óčko, mediální agentury At Media a TV Barrandov. Barrandov, který se mezi tím stal součástí Soukupova mediálního impéria (koupila ho Soukupem ovládaná Empressa Media), však svou žádost o řádné členství na poslední chvíli stáhnul. Způsob přijímání nových členů je jednou z věcí, které Nova dlouhodobě kritizuje. Podle ní jde o zbytečně neprůhledný a vleklý proces.