Firefox má na kahánku. Google neprodloužil s Mozillou smlouvu | E15.cz

Firefox má na kahánku. Google neprodloužil s Mozillou smlouvu

Firefox
Firefox
• 

Jan Sedlák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Smlouva s Googlem, která výrobci Firefoxu zajišťovala 86 procent příjmů, nebyla prodloužena.

Firefox, někdejší miláček uživatelů a odborníků a jeden z nejúspěšnějších open source projektů v historii, má na kahánku. Před pár dny ztratil pozici druhého nejpoužívanějšího webového prohlížeče na světě a počátkem prosince přišla jeho zastřešující organizace Mozilla o penězovod zajišťující významnou část příjmů. Mozille se nepodařilo obnovit tři roky trvající partnerskou smlouvu s Googlem.

Google platil Mozille zhruba 100 milionů dolarů ročně za to, že Firefox používal jako výchozí službu pro vyhledávání právě Google. Stomilionová částka tvořila ve stodvaatřicetimilionových příjmech za rok 2010 84 až 86 procent veškerých příjmů Mozilly. Obě firmy smlouvu s platností na tři roky podepsaly koncem roku 2008. Vypršela ke konci listopadu 2011.

Ještě pár týdnů před koncem smlouvy zástupci Mozilly uváděli, že věří v obnovení partnerství. Počátkem prosince ale pouze suše konstatovali, že k prodloužení smlouvy nedošlo. Ani jedna ze zúčastněných stran situaci nijak blíže nekomentovala. Mozilla na několik mých dotazů prozatím neodpověděla. Není proto zcela jasné, jak bude své projekty financovat v budoucnu a jak se se sloužitou finanční situací vypořádá.

Google už Firefox nepotřebuje

Současná situace je pro oba figuranty diametrálně odlišná, než před třemi lety, kdy k uzavření dohody došlo. Google tehdy začínal s projektem Chrome a v oblasti webových prohlížečů potřeboval silného spojence, který by nabízel přímý přístup k jeho službám. Mountain View tak začalo s touto formou product placementu a de facto si sponzorovalo výrobu vlastního prohlížeče a zajišťovalo penetraci vyhledávače Google. Jiné možnosti nebyly – Opera měla (a stále má) zanedbatelný tržní podíl a dominantní Internet Explorer je plně v režii konkurenčního Microsoftu a jeho Bingu.

Firefox ztrácí nejenom tržní podíl, ale také významný přísun peněz. Co s ním bude dál? Autor: Jan Sedlak

Během tří let se ale z podceňovaného Chrome vyklubal hodně silný hráč, který se před pár dny dostal na pozici světové dvojky právě před Firefox (podle statistik StatCounter). Prozatím těsně (oba se pohybují na hranici okolo 25 procent), ale se značným růstovým potenciálem. Naopak Firefox se stabilně propadá. Google už tak nemusí cpát desítky milionů ročně do konkurenčního prohlížeče, pohodlně už si vystačí sám. Navíc tím, že Mozille ustřihne značnou část z jejich penězovodů, sníží její šance na budoucí rozvoj.

Google je na koni, protože podle vývoje podílů webových prohlížečů je vidět, že uživatelé Firefoxu přecházejí právě k Chrome (stejně jako uživatelé IE). Pokud Firefox bude vlivem značného úbytku financí (a také skutečností, že je i technologicky a vývojově stále méně konkurenceschopný) i nadále tržní procento ztrácet, Google může počítat s tím, že se uživatelé přesunou k němu.

Mozilla Foundation, která zastřešuje skupiny Mozilla Corporation a Mozilla Messaging, kromě příjmů od Googlu žije z partnerství s dalšími společnostmi a z finančních sponzorských darů a dotací (více ve finančním auditu).

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah