Marketingová firma neoprávněně získávala data o uživatelích sítě Instagram | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Marketingová firma neoprávněně získávala data o uživatelích sítě Instagram

ČTK

Kombinací nedostatečného dohledu a chyb v nastavení své sociální sítě umožnil Instagram jednomu ze svých prověřených reklamních partnerů shromáždit velké množství dat o uživatelích. Marketingová firma HYP3R sídlící v San Franciscu si posledních 12 měsíců vytvářela databázi veřejných údajů z instagramu, přičemž si přisvojila detailní záznamy o poloze uživatelů, informace z profilů i fotky, které měly zmizet 24 hodin po nahrání. Napsal to web Business Insider, podle kterého HYP3R zjevně porušovala pravidla instagramu.

To potvrdila i samotná sociální síť poté, co ji Business Insider o aktivitách marketingové firmy informoval. Instagram svému partnerovi zaslal dopis, ve kterém požaduje, aby se shromažďováním dat skoncoval. "Aktivity HYP3R nebyly povoleny a porušují naše pravidla. Proto jsme je vyloučili z naší platformy. Zároveň jsme učinili produktovou změnu, která by měla jiným společnostem zabránit ve podobném sběru veřejných záznamů o poloze," uvedla sociální síť Instagram v prohlášení.

Business Insider problém odhalil po rozhovorech s bývalými zaměstnanci HYP3R a prostudování veřejných dokumentů a marketingových materiálů firmy. "Ale tohle všechno se poslední rok dělo Instagramu přímo pod nosem a prováděla to firma, kterou Instagram požehnal jako jednoho ze svých 'preferovaných marketingových partnerů'," píše web.

Instagram a WhatsApp se přejmenují, přihlásí se k Facebooku

Podle Business Insider je případ důkazem toho, jak se Facebooku, který Instagram vlastní, ani víc než rok po vypuknutí skandálu kolem společnosti Cambridge Analytica nedaří chránit data uživatelů a mít pod kontrolou partnery, kteří mají k jeho platformám přístup.

HYP3R údajně data z instagramu nepovoleně využívala hlavně třemi způsoby. Díky mezeře v zabezpečení sociální sítě se mohla zaměřit na vybrané lokace jako hotely či posilovny a poté "vysát" všechny veřejné příspěvky nahrané z těchto míst. Také si ukládala takzvané příběhy uživatelů, což je druh příspěvku, jehož obsah z instagramu po 24 hodinách zmizí. Dále ve velkém shromažďovala veřejné profily uživatelů, přičemž sbírala životopisné údaje či informace o sledujících daného účtu.

Firma HYP3R popřela, že by pravidla sociální sítě porušila a hájí se, že její nakládání s veřejnými informacemi bylo v pořádku. Je prý přesvědčena, že jakékoli neshody s Instagramem se brzy vyřeší.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!