Nokia versus Lokia. Finové poslali advokáty na české programátory

Brněnská softwarová společnost CCV čelí právním krokům ze strany finského výrobce telekomunikačních zařízení Nokia kvůli značce Lokia.

Brněnská softwarová společnost CCV čelí právním krokům ze strany finského výrobce telekomunikačních zařízení Nokia kvůli značce Lokia. Zdroj: Reuters

Lokia je software, který má zrychlit práci ve skladech. Podle programátorů z CCV nemá s finskou Nokií nic společného. (ilustrační foto)
Označení Lokia podle firmy CCV vychází z latinského názvu pro jeden druh vážky, jejíž rychlý pohyb má být analogií pohybu skladníků po skladu. (ilustrační foto)
3
Fotogalerie

Český program pro skladníky Lokia se stal trnem v oku finského koncernu Nokia. Finové se bojí záměny značky, tuzemští programátoři to označují za nesmysl.   

Brněnská softwarová společnost CCV čelí právním krokům ze strany finského výrobce telekomunikačních zařízení Nokia. Finům vadí, že tuzemská firma svůj program pro řízení skladů pojmenovala Lokia WMS. Advokát finského koncernu již k Úřadu průmyslového vlastnictví podal námitky proti přihlášce značky Lokia.

„Značka Nokia se těší uznání a důvěře po celém světě. Když se někdo pokouší zaregistrovat známku, o níž se domníváme, že může vést k záměně nebo oslabení naší značky, podnikneme kroky k ochraně našeho cenného aktiva,“ řekl na dotaz deníku E15 mluvčí Nokie Mark Durrant.    

Lokia je software, který má zrychlit práci ve skladech. Řešení se opírá o technologie společnosti Microsoft a využívá cloudovou platformu Azure. Brněnští vývojáři tvrdí, že na značku proslavenou v minulosti mobilními telefony při tvoření skladového programu ani nepomysleli.

Označení Lokia podle firmy CCV vychází z latinského názvu pro jeden druh vážky, jejíž rychlý pohyb má být analogií pohybu skladníků po skladu. Námitky Finů pro brněnské programátory tedy byly velkým překvapením.

„Na českém trhu je možnost záměny málo pravděpodobná. Prodáváme moderní cloudový software, kterým firmy vybavují své skladové provozy, a do oblasti výroby mobilních telefonů opravdu nemíříme. A nestojíme o přirovnání k brandu, kterému v jeho oboru možná ujíždí vlak,“ reagoval manažer CCV Tomáš Kormaňák.

Spor o značku se může táhnout měsíce. Brněnské firmě to přitom komplikuje byznys. „Situace firmu podstatně ovlivňuje. Aktuálně to velmi komplikuje rozhodování o další chystané marketingové podpoře značky,“ sdělil Kormaňák ze CCV.

Sporů o značky a ochranné známky jsou v Česku časté. „Není neobvyklé, že účastníky takových řízení jsou ekonomicky významné subjekty, a to zahraniční i české,“ uvedla Iva Koutná, ředitelka odboru ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví. Úřad aktuálně v první instanci řeší sedm set sporů.